arrow_drop_up arrow_drop_down
14 april 2020 

Pijn onder voorvoet? Cocky beantwoordt de meest gestelde vragen.

Pijn onder voorvoet. Ook wel metatarsalgie genoemd. Het is een veelvoorkomende klacht. Voetentraining verzamelde de meest gestelde vragen die we dagelijks binnenkrijgen. Cocky beantwoordt ze in onderstaande video.

Vraag 1 – Welke schoenen kan ik het beste dragen met metatarsalgie?

Je kunt het beste schoenen aantrekken met een lage hak. Hoe hoger de hak, hoe meer druk er komt onder de voorvoet. De pijn neemt hierdoor toe. Zie afbeelding ‘Pijn onder voorvoet door hak’.

Afbeelding: Pijn onder voorvoet door hak.

Schoenen met een hele harde zool, bijvoorbeeld van leer, veroorzaken ook pijn. Het beste is om platte schoenen met een demping onder de voorvoet te dragen.

Vraag 2 – Kan het vetkussentje terugkomen?

Als de vetkamers echt kapot zijn kan dat niet. Maar bij metatarsalgie is het een ander verhaal. Bij deze voetaandoening sluit het hele systeem van gewrichten en spieren niet meer goed op elkaar aan, waardoor het vetkussentje is verschoven. Zie afbeelding ‘Pijn onder voorvoet – vetkussentje’

Afbeelding: Pijn onder voorvoet – vetkussentje

De stand van de gewrichten is veranderd, de spieren bovenop de voet staan te strak en aan de onderkant doen de spieren te weinig. Met de Online Training Metatarsalgie breng je hier verandering in. Je oefent het hele systeem.

Als de spieren aan de onderkant van de voet sterker worden en de kopjes van de gewrichten niet meer pijnlijk op de ondergrond drukken, kan het vetkussentje meegetrokken worden naar zijn oorspronkelijke plaats.

Vraag 3 – Moet ik nu wel of geen steunzolen gebruiken? Ik draag al jaren een zooltje.

Tijdens de Online Training Metatarsalgie komt er een moment waarop we je vragen af en toe je steunzolen weg te leggen. Dit is zeker niet in de eerste modules. Eerst oefen je het hele systeem van de voet (zie antwoord vraag 2).

Als je dit verbeterd hebt kun je proberen je steunzolen af te bouwen. Dit gaat altijd op geleide van pijn. Verwacht niet dat het meteen lukt, je hebt je metatarsalgie immers ook niet van de één op de andere dag gekregen.

Vraag 4 – Ik heb mortons neuroom. Werken de oefeningen voor metatarsalgie daar ook voor?

In dit geval kun je beter de training voor mortons neuroom volgen. Deze is echter nog niet uit. Tijdens de Online Training Metatarsalgie behandel je je voorvoet, maar voor mortons neuroom heb je behalve algemene oefeningen voor de voorvoet specifieke oefeningen nodig.

Kun je niet wachten? Begin dan al met de Online Training Metatarsalgie en stap later over, als de Online Training Mortons Neuroom beschikbaar is.

Vraag 5 –  Door een hallux limitus doet mijn voorvoet zeer, wat kan ik doen?

Verbeter eerst de soepelheid van de grote teen met behulp van oefeningen. Als dit verbetert, verandert de belasting van de voorvoet. In de Online Training Metatarsalgie versoepel je je grote teen met behulp van oefeningen. Hier besteden we veel aandacht aan.

Vraag 6 – Ik heb knieklachten en doorgezakte voorvoeten. Heeft dat met elkaar te maken?

Afbeelding: Pijn onder voorvoet – voetskelet

Je kunt voetklachten en klachten elders in het lichaam niet los van elkaar zien. Er is nooit één ding aan de hand. De voet bestaat uit 33 gewrichten (zie afbeelding pijn onder voorvoet – voetskelet) en vele spieren. Die spieren staan in verbinding met het onderbeen, de knie, de heup, de rug, enzovoort.

De stand van de voetgewrichten bepaalt ook de stand van het onderbeen. En de stand van het onderbeen bepaalt de stand van de knie. Omgekeerd beïnvloedt de stand van de heup de stand van de knie en de voetstand. Zie het blog ‘Lichaamshouding verbeteren met je voetstand’ voor meer informatie.

Pijn onder voorvoet

Wil je de pijn onder je voorvoet aanpakken? Begin dan met oefenen. Download onze 4 gratis oefeningen voor metatarsalgie en maak kennis met voetentraining. Doe je deze oefeningen al een tijdje en bevallen ze goed? Neem dan de volgende stap en ga verder met de Online Training Metatarsalgie.

Over de schrijver
Eline van den Hout is tekstschrijver en communicatie medewerker van Voetentraining.nl en Wijvoetentrainers.nl. Zij is onder andere actief op Facebook en Instagram. Speciaal voor Voetentraining deelt ze haar ervaringen met de online training voor de scheve teen.
kaatje De Keyser
Door

kaatje De Keyser

op 22 April 2020

Dit is zeker heel nuttig deze oefeningen, ik ben er al jaren naar op zoek en nu eindelijk verbetering en klare duidelijke uitleg. BEDANKT !!!

Pine Berg
Door

Pine Berg

op 6 May 2020

Beste Kaatje, Dankjewel voor je antwoord. Fijn dat je er blij mee bent. Als je vragen hebt kun je die altijd stellen.

Reactie plaatsen