Stel je vraag op Facebook!
Klik hier

Page content

article content

Steunzolen: wel of niet gebruiken

Steunzolen, wel of niet gebruiken? Wij krijgen steeds meer vragen of je steunzolen nu wel of niet moet gebruiken. De podoloog en podotherapeut adviseren vaak om steunzolen te gebruiken als je last hebt van een hallux valgus of andere voetklachten. Wij zien echter dat veel mensen hun steunzolen niet meer nodig hebben als ze hun voeten trainen. Er heerst dus veel verwarring over steunzolen en die verwarring willen we met dit blog wegnemen.

Steunzolen, wel of niet gebruiken?

Er zijn veel soorten steunzolen te koop. Je hebt de standaard zooltjes bij sportwinkels, gelsteunzolen, maar ook op maat gemaakte steunzolen. Er wordt al heel lang gezegd dat voeten zwak zijn en ondersteunt moeten worden. Deze gedachtegang is echter niet juist.

Als we daadwerkelijk zwakke voeten hebben als mens dan had de natuur allang onze voeten aangepast. Voeten ontwikkelen zich vanaf onze geboorte en zijn rond het 20e levensjaar uitgegroeid. In het begin hebben we O-benen en als we 4 of 5 zijn, X-benen. Dit is nodig om de drukbelasting in ons lichaam te variëren en dit is allemaal voorgeprogrammeerd. Ook beginnen we zonder les te krijgen vanzelf te lopen.

Steunzolen en voeten trainen

Als ons lichaam zich op natuurlijke wijze aanpast, waarom is het dan nog nodig om op steunzolen te lopen? En kun je er nog van afkomen als je ze jaren gebruikt?steunzolen wel of niet gebruiken

Als mensen last hebben van hun rug, of arm dan adviseert de fysiotherapie oefeningen. Zo worden de spieren weer sterker en verdwijnt de pijn. Bij voetklachten worden in veel gevallen gelijk de steunzolen uit de kast gehaald. Dit is symptoombestrijding en geen structurele aanpak van het probleem. Waarom wordt er zo gemakzuchtig omgegaan met voeten? Wij zijn van mening dat je juist je voeten ook moet trainen, zodat de spieren steviger worden.

Steunzolen en hallux valgus

Veel mensen met een hallux valgus dragen steunzolen. Deze steunzolen corrigeren de voet, zodat je geen of minder pijnklachten ervaart tijdens het lopen. Ze verplaatsen de overmatige druk naar andere plekken. Er zit bijvoorbeeld een kuiltje in de zool op de plaats waar zich een middenvoetsbeentje bevindt waar anders heel veel druk op komt. Door het kuiltje krijg je een verplaatsing van de druk. Ook ondersteunt het zooltje de voetboog, zodat je voorvoet niet inzakt. Hiermee zorg je er echter niet voor dat de scheve teen rechter gaat staan en dat je echt van je voetklachten afkomt.

Hallux valgus oefeningen

Draag je nu steunzolen? Gooi ze dan niet meteen weg. Je voeten moeten eerst beweeglijker en sterker worden voordat ze zonder kunnen. In de Online Training Scheve Teen laten we je pas bij module 3 op blote voeten lopen en of lopen op minimalistische schoenen. Dit is vooral binnenshuis. Ga je een lange wandeling maken? Gebruik dan je steunzolen, want je voeten zijn hier nog niet op ingesteld. Pas bij module 6 adviseren we om je steunzolen weg te leggen. Het is belangrijk dat je hierbij niets forceert. Jij kent je voeten veel beter dan wij.4 gratis oefeningen hallux valgus

Online training Scheve Teen

Als je de oefeningen van ons Online Training Scheve Teen volgt, worden de spieren van je voeten sterker en gaat de doorbloeding beter, waardoor je voet sneller herstelt. Ook train je je scheve teen recht. Als je voeten eenmaal sterk genoeg zijn, kun je zonder steunzolen lopen. Heb je helemaal geen zin in oefeningen? Dat kan natuurlijk ook. In dat geval adviseren we je de steunzolen te blijven gebruiken om pijn in de voeten te voorkomen.

4 gratis oefeningen hallux valgus

Wil je van je steunzolen af, maar twijfel je of je de Online Training Scheve Teen wilt volgen? Probeer dan eerst onze 4 gratis oefeningen uit om te kijken of het trainen van je voeten je bevalt. Je kunt ze downloaden via onze website. Heb je vragen? Stel ze vooral! We helpen je graag, want we willen het beste voor jou en je voeten.

Comment Section

6 reacties op “Steunzolen: wel of niet gebruiken


Door Pim op 15 augustus 2018

Dankjewel voor deze post met de vraag: wel of niet steunzolen gebruiken? Ik kan me voorstellen dat bij hevige klachten het goed is om zolen te gebruiken, maar je hebt gelijk dat het symptoombestrijding is. Tegelijk is het belangrijk voor de voet om geen pijn te hebben. Door pijn ga je anders lopen wat ook weer klachten veroorzaken kan.


Door Vincent op 8 augustus 2018

Zelf heb ik al veel baat gehad bij mijn steunzolen die ik een aantal maanden geleden heb laten aanmeten bij mijn podoloog. Ook ga ik zolen voor mijn dochter laten maken, die heeft namelijk dezelfde voetklachten als ik. Hopelijk ervaart zij dan ook minder klachten net als ik.


Door Astrid van Lit op 11 juli 2018

Hartelijk dank voor de uitleg en de gratis oefeningen. Ik was meteen begonnen met jullie oefeningen en heb meegedaan aan de webinar. Ik voelde al snel wat resultaat! Ik heb last van doorgezakte voeten en hielspoor, of in ieder geval een zeer geïrriteerde plek onder mn hiel. Ik heb steunzolen, maar door de veranderde stand van mn voeten en drukverdeling, kreeg ik zere knieën en ik heb de zolen weer weggelegd en ik draag wel stevige, goede schoenen! Ik doe oefeningen om de spieren in mn kuiten op te rekken. Ik doe rekoefeningen met een elastiek en nu jullie gratis oefeningen. Wat kan ik verder doen tegen die (hielspoor)pijnklachten?


Door Yvonne Bontekoning op 12 juli 2018

Beste Astrid, We zijn bezig met een training voor hielspoor. Tot die tijd posten we af en toe wat of facebook en hebben we een besloten groep waarin mensen ervaringen uitwisselen (zie hieronder).Deze blogs en oefeningen kunnen interessant voor je zijn.


Door Birgit op 9 juli 2018

Vraagje, ik heb geen last van een scheve teen maar heb doorgezakte voeten en daarvoor steunzole. Heeft het voor mij zin deze oefeningen te doen zodat ik geen steunzolen meer nodig heb?
mvg, Birgit


Door Yvonne Bontekoning op 11 juli 2018

Dag Birgit,
We hebben nog geen training voor doorgezakte voeten, maar een onderdeel van de scheve teen training gaat daar wel over, omdat het bijna altijd voorkomt bij doorgezakte voeten. Zowel de voetboog (holte) als de voorvoet.
Dit blog is ook relevant voor ingezakte voeten. In principe kun je dus weer van je steunzolen af komen. Door te oefenen en door je voeten weer meer natuurlijk te belasten door blootvoets en/of minimalistische schoenen te dragen (wel rustig opbouwen).

Plaats een reactie


*


Yvonne Bontekoning
Hallo, ik ben Yvonne Bontekoning. Ik help sporters met klachten aan voeten, benen en heupen. Ik zie veel mensen met voetklachten. Sinds 2013, na een lezing van een evolutiebioloog over de natuurlijk voet, ben ik gaan onderzoeken of voetklachten misschien samen zouden kunnen hangen met het feit dat we onze voeten niet meer natuurlijk (zonder schoenen die niet de vorm van de voet hebben) gebruiken. Ik ben, samen met Cocky Hoogeveen, de initiatiefnemer van Voetentraining.