arrow_drop_up arrow_drop_down
Minimalistische schoenen, wat zijn dat?

Minimalistische schoenen, wat zijn dat?

Minimalistische schoenen, wat zijn dat? Minimalistische schoenen beschermen je voeten, maar geven geen steun. Je loopt als het ware op blote voeten. Ze zijn niet te vergelijken met gewone schoenen. Gewone schoenen geven steun aan je voet. Je spieren in je voeten hoeven minder te doen. Doordat wij altijd op schoenen lopen, zijn onze voetspieren “lui” geworden. Immers, spieren die je minder gebruikt, nemen af in kracht.

Minimalistische schoenen kenmerken

  • De schoen is helemaal vlak zoals je op blote voeten staat. De schoen heeft geen hakverhogingMet minimalistische schoenen train je de voetspieren
  • De minimalistische schoen heeft een dunne zool. De dikte van de zool is ongeveer 5,5 mm. Hierdoor heeft de voetzool nog zoveel mogelijk contact met de grond
  • De hiel van de schoen heeft geen versteviging
  • Hij is flexibel, waardoor hij helemaal opgerold kan worden. Hoe soepeler de zool van de schoen hoe meer de spieren moeten doen
  • De vorm heeft van de natuurlijke voet. Hierdoor worden de tenen niet in elkaar gedrukt
  • De schoen kan gecombineerd worden met de teenspreider. In deze schoen is hier ruimte voor
  • Wanneer je de scheve grote teen recht wilt trainen, zal je in het begin de grote teen moeten tapen. Een getapete grote teen is geen probleem in deze schoen
  • Met teensokken worden de tenen in een rechte lijn gebracht met het middenvoetsbeentje. Daardoor zal het oefenen beter gaan en is het resultaat groter. Een mooie combinatie is oefenen, minimalistische schoenen gecombineerd met tape of teensokken
  • Ze zijn licht, ongeveer 150 gr. per schoen
  • De schoenen kunnen in de machine gewassen worden op 40°tapen voor de hallux valgus
  • Uithangen om te drogen
   

Lopen op minimalistische schoenen

Door op minimalistische schoenen te lopen moeten de voetspieren werken. De steun van de schoen is er immers niet. Daarnaast worden de zenuwen in de voetzool geactiveerd doordat de zool dun is. Hierdoor worden oneffenheden snel gevoeld en moeten de voetspieren hierop reageren. Het is dus een prima ondersteuning wanneer je de spieren in je voet wilt trainen. Als je alleen op minimalistische schoenen loopt en de spieren niet apart traint, bereik je niet gewenste resultaat. Dus je zal minimalistische schoenen altijd moeten combineren met oefeningen. Voetentraining helpt hierbij.

Lopen op minimalistische schoenen opbouwen

Als je niet gewend bent op sokken of op blote voeten te lopen moet je het lopen op minimalistische schoenen opbouwen. Dit doe je door te beginnen met 15 minuten per dag en dit rustig op te bouwen. Je begint in huis en als het goed gaat, ga je op deze schoenen buiten lopen.

Kan iedereen op deze schoenen lopen?

Mensen met diabetes type I en en II kunnen wel op deze schoenen lopen maar zij moeten een extra binnenzool gebruiken. Dit geldt ook voor mensen waarbij het vetkussen onder de voorvoet verdwenen is. In de meeste minimalistische schoenen is ruimte voor een inlay. Als de spieren in de voet sterker worden, kan het gebruik van de inlay afgebouwd worden.

Hoe loop je op minimalistische schoenen?

Je moet met deze schoenen kleinere passen maken. Hierdoor kan je de voet goed afwikkelen. Als je met grotere passen loopt, wikkel je niet goed af. Je hoort dat je je voet met een klap neerzet.

Kopen minimalistische schoenen

Wil je deze schoenen kopen? Dat kan via:
  1. Barefoot and More in Arnhem
  2. Anyonesrunschop in Tilburg 
Reactie plaatsen