Stel je vraag op Facebook!
Klik hier

Page content

Minimalistische schoenen, wat zijn dat?

Minimalistische schoenen, wat zijn dat?

Minimalistische schoenen, wat zijn dat? Minimalistische schoenen beschermen je voeten, maar geven geen steun. Je loopt als het ware op blote voeten. Ze zijn niet te vergelijken met gewone schoenen.

Gewone schoenen geven steun aan je voet. Je spieren in je voeten hoeven minder te doen. Doordat wij altijd op schoenen lopen, zijn onze voetspieren “lui” geworden. Immers, spieren die je minder gebruikt, nemen af in kracht.

Minimalistische schoenen kenmerken

  • De schoen is helemaal vlak zoals je op blote voeten staat. De schoen heeft geen hakverhogingMet minimalistische schoenen train je de voetspieren
  • De schoen heeft een dunne zool. De dikte van de zool is ongeveer 5,5 mm. Hierdoor heeft de voetzool nog zoveel mogelijk contact met de grond
  • De hiel van de schoen heeft geen versteviging
  • De schoen is flexibel waardoor hij helemaal opgerold kan worden. Hoe soepeler de zool van de schoen hoe meer de spieren moeten doen
  • De vorm heeft van de natuurlijke voet. Hierdoor worden de tenen niet in elkaar gedrukt
  • De schoen kan gecombineerd worden met de teenspreider. In deze schoen is hier ruimte voor
  • Wanneer je de scheve grote teen recht wilt trainen, zal je in het begin de grote teen moeten tapen. Een getapete grote teen is geen probleem in deze schoen
  • Met teensokken worden de tenen in een rechte lijn gebracht met het middenvoetsbeentje. Daardoor zal het oefenen beter gaan en is het resultaat groter. Een mooie combinatie is oefenen, minimalistische schoenen gecombineerd met tape of teensokken
  • De schoenen zijn licht, ongeveer 150 gr. per schoen
  • De schoenen kunnen in de machine gewassen worden op 40°tapen voor de hallux valgus
  • Uithangen om te drogen

 

 

Lopen op minimalistische schoenen

Door op minimalistische schoenen te lopen moeten de voetspieren werken. De steun van de schoen is er immers niet. Daarnaast worden de zenuwen in de voetzool geactiveerd doordat de zool dun is. Hierdoor worden oneffenheden snel gevoeld en moeten de voetspieren hierop reageren. Het is dus een prima ondersteuning wanneer je de spieren in je voet wilt trainen.

Als je alleen op minimalistische schoenen loopt en de spieren niet apart traint, bereik je niet gewenste resultaat. Dus je zal minimalistische schoenen altijd moeten combineren met oefeningen. Voetentraining helpt hierbij.

Lopen op minimalistische schoenen opbouwen

Als je niet gewend bent op sokken of op blote voeten te lopen moet je het lopen op minimalistische schoenen opbouwen. Dit doe je door te beginnen met 15 minuten per dag en dit rustig op te bouwen. Je begint in huis en als het goed gaat, ga je op deze schoenen buiten lopen.

Kan iedereen op deze schoenen lopen?

Mensen met diabetes type I kunnen wel op deze schoenen lopen maar zij moeten een extra binnenzool gebruiken. Dit geldt ook voor mensen waarbij het vetkussen onder de voorvoet verdwenen is. In de meeste minimalistische schoenen is ruimte voor een inlay. Als de spieren in de voet sterker worden, kan het gebruik van de inlay afgebouwd worden.

Hoe loop je op minimalistische schoenen?

Je moet met deze schoenen kleinere passen maken. Hierdoor kan je de voet goed afwikkelen. Als je met grotere passen loopt, wikkel je niet goed af. Je hoort dat je je voet met een klap neerzet.

Kopen minimalistische schoenen

Wil je deze schoenen kopen? Dat kan via:

  1. Barefoot and More in Arnhem
  2. Anyonesrunschop in Tilburg 

    Comment Section

    10 reacties op “Minimalistische schoenen, wat zijn dat?


    Door Martine op 17 mei 2018

    Goedemiddag, ik heb sporttape van Hansaplast in huis, is dit de juiste tape om hiervoor te gebruiken ?


    Door Yvonne Bontekoning op 17 mei 2018

    Beste Martine,
    In de paar wetenschappelijke studies naar tapen bij een scheve grote teen, is zowel gebruikt gemaakt van sporttape (niet rekbare tape) als medical tape (rekbare tape) met goed resultaat. Sporttape van Hansaplast is een niet rekbare tape.
    Nadeel van sporttape is dat het niet nat mag worden. Medicale tape kan wel nat worden. Een nadeel van de sporttape kan zijn dat je te veel vast zetten bij het recht zetten van de grote teen. Dus even opletten als er ergens pijntjes of irritaties zich voordoen nadat je de tape ben gaan gebruiken.


    Door Mieke op 11 mei 2018

    Hallo,
    is het noodzakelijk om de grote teen te tapen om hem terug recht te krijgen? Ik draag nu ’s nachts corrigerend spalken.
    Kunnen jullie me nog een website adviseren waar ik trail running schoenen zou kunnen aanschaffen, of iets in die aard. Ik wandel (werkelijk hiken) en loop erg veel en wil dat absoluut blijven doen. Bedankt!


    Door Cocky Hoogeveen op 15 mei 2018

    Beste Mieke,
    Het tapen van de grote teen is een van de mogelijkheden. Je kan het afwisselen met het dragen van teenspreiders, teensokken, teensokken met teenspreider (eerst de sok en daar overheen de teenspreider) en minimalistische schoenen. De minimalistische schoenen kan je dan weer combineren met tape, teenspreider, teensokken en teensokken met teenspreider.
    De corrigerende spalken hoef je ’s nachts niet te gebruiken, het heeft geen zin.

    Voor gewone trailschoenen kan je terecht bij http://www.mudsweattrailsstore.com. Minimalistische trailschoenen vind je bij http://www.barefootandmore.nl
    Groet,
    Cocky


    Door Jivan Cappon op 9 mei 2018

    Is minimalistisch schoeisel of veel op de blote voeten lopen ook aan te raden
    als je met een halux rigides te kampen hebt aan beide grote tenen???


    Door Cocky Hoogeveen op 13 mei 2018

    Dag Jivan,

    Dank voor je bericht.
    Als je een hallux rigidus hebt, betekent dit dat er te weinig beweging is in het gewricht van de grote teen. De beweeglijkheid in het gewricht moet dan verbeterd worden. Dit doe je met de vier gratis oefeningen. Als de beweeglijkheid verbeterd is, kan je op minimalistische schoenen gaan lopen. Ga niet direct de hele dag op deze schoenen lopen maar ga het rustig opvoeren. Wacht eerst de reactie af als je geen pijn hebt, kan je de tijd verder opvoeren.
    Veel succes
    Cocky


    Door Trees Haring op 26 maart 2018

    Is er ook een soort tussen schoen om de overgang met een stevige wandelschoen zoals bv. Van hanwag.? Om afstanden van zo, ’n 20 kilometer te lopen?


    Door Yvonne Bontekoning op 27 maart 2018

    Ja, ee er zijn wel schoenen die lijken op een tussen vorm. Maar het is lastig om dat in 1 vuistregel te benoemen. Algemeen kun je zeggen.
    Van een stugge wandelschoen met stevig hielomsluiting en stijve zool overstappen naar
    1) een soepele wandelschoen met hielomsluiting en flexibele zool in mid- en voorvoet (dat noemen we niet torsiestijf; je kunt de zolen als een handdoek “uitwringen”
    2) binnen de hardloopschoenen heb je zgn minimalistische schoenen met weinig heel drop. Sommige met en sommige zonder stevige hielomsluiting. Maar de zool is dan meer dan 6 mm dik en ook wat soepel.
    3) barefoot schoen – er zijn ook wandel schoenen in dit segment, maar allemaal met slappe hiel omsluiting en soepele zolen van 6 mm.

    Verder kun je de aanpak hanteren om overdag al meer tijd op minimalistische schoenen lopen en de afstand geleidelijk uit te breiden.


    Door Patrick op 21 juli 2017

    Kennen jullie veel mensen die minimalistisch lange afstanden wandelen (zoals de vierdaagse)?


    Door Pine Berg op 19 augustus 2017

    Nee, wij kennen niet veel mensen. Maar er zijn wel mensen die het doen en kunnen (na heel rustig opbouwen).
    Yvonne heeft een dame begeleidt die een trektocht met 30 kg rugzak, 10 dagen lopen en 30 km per dag in Groenland heeft gedaan.
    Een interessante Facebook Groep is op blote voeten. Daar delen mensen en hun ervaringen en geven mensen elkaar tips om vaker en langer blootsvoets of op minimalistische schoenen te lopen.

    Plaats een reactie


    *