arrow_drop_up arrow_drop_down

Metatarsalgie behandeling

Metatarsalgie behandeling. Voetentraining ontwikkelde een behandeling voor metatarsalgiewaardoor je uiteindelijk weer pijnloos kunt lopen. Metatarsalgie betekent ‘voorvoetpijn’. Ook wel bekend als spreidvoet of doorgezakte voorvoet. Deze voetklacht doet veel pijn. Het lijkt alsof je op je botjes loopt. In de loop van de tijd verergert de pijn. https://youtu.be/GPJx9KSLfUk

Wat is metatarsalgie?

Bij metatarsalgie doet het pijn onder het midden van je voorvoet. Dit komt doordat de druk daar het grootst is. Ofwel: je leunt daar met je voeten het zwaarst op de grond. Bij gezonde voeten heb je meer druk onder de buitenste 2 delen van je voorvoet, ter hoogte van je grote teen en kleine teen. Dit klinkt ingewikkeld. Daarom zie je hier een illustratie, dan zie je het verschil. Wat is metatarsalgie 4

Uitleg plaatje

Op het linker plaatje is een goede drukverdeling over de hele voet. Je staat stabiel en stevig. Op de rechter afbeelding is de druk onder het voorste deel van de voet over een kleiner gebied verdeeld. Hierdoor sta je minder stevig en doet lopen pijn. Er komt immers meer druk op een kleiner oppervlak. Denk je maar eens in: wat doet meer pijn: Als iemand met een naaldhak op je hand staat of met een sportschoen?

Last van eelt

Vaak gaat de pijn onder de voorvoet samen met eelt. Eelt ontstaat door druk en wrijving. Hoe meer druk er komt onder het midden van je voorvoet, hoe meer eelt zich zal vormen. Eelt kan zich ook verspreiden over de hele onderkant van je voet.
Wat is metatarsalgie 4

Eelt onder het midden van je voorvoet.

Ook je tenen komen in de problemen. Bij metatarsalgie staan je tenen vaak omhoog. Hierdoor kunnen ze klauwen of doof aanvoelen.

Wat is de oorzaak van metatarsalgie?

Net als bij veel andere voetklachten is er niet één reden waardoor metatarsalgie ontstaat. Het kan ontstaan door:
  • Schoenen met smalle neuzen. De tenen krijgen niet genoeg de ruimte. Ze worden samengedrukt;
  • Schoenen met hakken. Deze zorgen ervoor dat er meer druk ontstaat onder de voorvoet;
  • Overgewicht;
  • Zwakke voetspieren: deze ontstaan doordat we onze voeten wegstoppen in stevige schoenen. Onze voetspieren hoeven daardoor niets meer te doen en worden lui;
  • Intensieve sporten zoals rennen en springen;
  • Leeftijd: het vetkussen onder je voorvoet wordt dunner als je ouder wordt;
  • Holvoet: met deze voetstand staat er extra veel druk op je voorvoet;
  • Aandoeningen zoals: reuma, jicht, diabetisch en oedeemvorming;
Wat is metatarsalgie 2

Uitleg tekeningen

In de afbeelding met de voetjes zie je links voeten die altijd op schoenen lopen. Zo zien de voeten van de meeste volwassenen er uit. Ook kinderen hebben vaak al deze voetvorm. In de stand van de tenen herken je de vorm van de neus van een schoen. Doordat de neus de tenen bij elkaar knijpt, verhoogt de druk onder de voorvoet. Rechts is de tekening van voeten die nog nooit op schoenen hebben gelopen. De tenen liggen nog mooi in het verlengde van de voorvoet. De druk onder de voorvoet is daar veel minder.

Is metatarsalgie erfelijk?

Metatarsalgie is niet erfelijk. Wel erf je van je ouders natuurlijk je bouw, de vorm van je voeten en de manier waarop je loopt. Daarbij gaven je ouders je schoenen. Misschien wel extra stevige schoenen die je nu nog steeds draagt. Door het gebruik van schoenen hoeven de spieren in de voeten minder te doen. Hierdoor verslappen ze; wat je niet gebruikt verzwakt immers. Zwakke voetspieren maken je voeten wankel. Daardoor kan je voorvoet inzakken en verergert de druk onder het midden van je voorvoet. Gelukkig is hier iets aan te doen. Als je je voetspieren traint, versterken ze. Je staat steviger en de druk onder je voeten verandert. Ook vermindert het eelt. Een groot voordeel voor ouderen is dat ze minder snel vallen bij een goede drukverdeling.

Welke schoenen kan ik aan?

Bij voorvoetpijn maakt het veel uit welke schoenen je draagt. De ene schoen geeft meer pijn dan de andere.  Schoenen met hakken geven altijd meer pijn, omdat de hak leidt tot een hogere druk onder de voorvoeten. Hoe hoger de hak, hoe meer druk onder je voorvoet. Kies dus schoenen zonder hak of met een zo laag mogelijke lage hak. Ook moeten je schoenen breed en lang genoeg zijn bij de voorvoet, zodat je tenen alle ruimte hebben om zich te spreiden en te strekken. Om de druk onder de voorvoeten te verkleinen kan je ook een zachte inlegzool in de schoen leggen. Hiermee vang je het midden van je voorvoet op waardoor het gevoel van ‘op botjes lopen’ vermindert. Loop alleen op schoenen waarmee je zo min mogelijk pijn voelt onder de voorvoeten.

Kan ik op minimalistische schoenen lopen?

De vraag of de minimalistische schoen goed is bij metatarsalgie kunnen we niet volmondig met 'ja' beantwoorden. We hebben hier geen eenduidig antwoord op. Sommige mensen hebben geen of minder last van voorvoetpijn als ze op barefoot shoes/minimalistische schoenen lopen. Maar de minimalistische schoen kan ook meer klachten geven, vanwege de dunne, flexibele zool. Je voelt een harde ondergrond namelijk veel beter.
Wat is metatarsalgie 4

Minimalistische schoen

Regelmatig een stukje lopen op minimalistisch schoenen is uiteindelijk goed voor je voet. Maar zolang je pijn onder de voorvoet voelt, kan je dat beter niet doen. Het is beter om eerst een metatarsalgie behandeling te volgen en pas later, als de pijn weg is, lopen op blote voeten en minimalistische schoenen op te bouwen.

Kan metatarsalgie leiden tot meer klachten?

Als je geen metatarsalgie behandeling gaat volgen, loop je steeds moeilijker. Bovendien zet je je voeten anders neer om de pijn te ontwijken. Hierdoor kan je ook andere voetklachten krijgen, zoals: hallux valgus (scheve teen), mortons neuroom, tailors’ bunion, klauw-of hamertenen.

Stand van je voeten en houding

Voetklachten zorgen ervoor dat je anders staat en loopt en dat werkt door in de rest van je lichaam. De stand van je voet heeft namelijk invloed op de stand van andere gewrichten. En veranderingen in de stand van gewrichten beïnvloeden de werking van spieren. Sommige spieren gaan harder werken en andere spieren gaan juist minder werken. Metatarsalgie kan dus uiteindelijk leiden tot klachten in de rest van het lichaam. Denk aan knie-, heup-, rug-, schouder-, of nekklachten.

Metatarsalgie behandeling

Geen pijn meer tijdens het lopen! Dat wil je natuurlijk bereiken met een metatarsalgie behandeling. Maar hoe doe je dat? Door je voetspieren te trainen, je voetgewrichten soepel te maken en je houding te verbeteren. Voetentraining ontwikkelde een online training voor metatarsalgie. Deze metatarsalgie behandeling bestaat uit 7 zorgvuldig opgestelde modules.

Online Training

Op de eerste plaats leer je tijdens de training het gevoel in je voeten te verbeteren. Enerzijds voelen je voeten beter aan door de oefeningen, en anderzijds ben je bewust van wat er in je voet gebeurt. En doordat je beter voelt, ga je beter staan. Ten tweede zal de soepelheid van de gewrichten toenemen waardoor de voeten makkelijker bewegen. Wist je dat voeten wel 33 gewrichten hebben? Stel je eens voor dat die allemaal een stuk soepeler zouden zijn dan nu! En op de derde plaats besteden we in de training aandacht aan het aanpakken van spieren die verkort zijn, spieren die verzwakt zijn, ofwel aan de hele spierbalans. Het resultaat van de training is:
  • Beter lopen
  • Een betere houding
  • Mooiere voet
  • Sterkere voet
  • Zonder pijn, tot in lengte van jaren.
En dit heeft weer een positief effect op klachten elders in het lichaam.

Gratis oefeningen

Wil je kijken of jij met oefenen aan je voeten kan werken? Of dat voor jou werkt? Klik dan hieronder voor onze 4 gratis oefeningen voor metatarslagie.

Direct naar gratis oefeningen metatarsalgie