Stel je vraag op Facebook!
Klik hier

Page content

Metatarsalgie, wat is dat?

Metatarsalgie. Wat is dat? Metatarsalgie, spreidvoet, doorgezakte voet: het heeft allemaal met elkaar te maken. Veel mensen die hier last van hebben, voelen pijn in de voorvoet tijdens het wandelen. In dit blog gaan we uitgebreid in op wat deze voetklachten inhouden, hoe ze ontstaan en wat je eraan kunt doen.

Metatarsalgie, wat is dat?

Als je last hebt van metatarsalgie heb je pijn in de metatarsalia. Een ander woord voor middenvoetsbeentjes. Deze aandoening wordt ook wel doorgezakte (voor)voet genoemd. Hoe ontstaat dit? De voet heeft normaal gespreken 3 steunpunten: de hak, het 5e teengewricht en het 1e teengewricht.

Als je op deze steunpunten staat heeft je voet 3 voetbogen: de middenboog (van voor naar achter), de buitenboog (ook van voor naar achter) en de voorvoetboog (van links naar rechts). Bij metatarsalgie heb je geen boog meer aan de voorkant. De middelste drie middenvoetsbeentje zijn naar beneden gezakt, waardoor de boog zich niet meer vormt. Hierdoor wordt tevens voorvoet breder, wat we ook wel spreidvoet noemen.

Doorgezakte voet

Als je voorste (dwarse) voetboog intact is, zorgen je voetspieren voor vering om de druk van het lopen op te vangen. Is deze vering er niet meer, dan ga je steunen op je botjes. Dit heeft eelt en eeltpitten tot gevolg. Je kunt ook niet zo ver meer lopen, omdat je pijn krijgt.

Vaak krijg je het idee dat je loopt op je botjes. De vetpolstering, die je altijd ziet bij babyvoetjes, is verdwenen. Je hebt dus geen dempende laag meer onder je voeten. Hierdoor ontstaat er teveel druk op de gewrichtjes met klauwtenen als gevolg en een moeizame afwikkeling van de voet.

Steunzolen

Veel mensen gaan hun heil zoeken in schoenen met demping of steunzolen. Daar is uiteraard niets mis mee, maar je kunt je afvragen wat de oorzaak is van je doorgezakte voet en of je er iets aan kunt doen. Voetentraining gaat altijd voor dat laatste. Door je voeten actief te trainen kun je voetklachten verminderen.

Metatarsalgie oefeningen

Wat kun je doen tegen spreidvoet, doorgezakte voet of metatarsalgie? Het is allereerst belangrijk beweeglijkheid in alle gewrichten te houden. Begin met onze 4 gratis oefeningen. Door de oefening met het balletje te doen, stimuleer je de doorbloeding, maak je je gewrichten losser en kun je je spieren gemakkelijker bewegen. Heb je last van klauwtenen? Dan kun je deze rechter maken door onder andere je tenen te masseren en in de goede stand te zetten.

4 gratis oefeningen

De 4e oefening van de 4 gratis oefeningen is zeer nuttig. Hiermee maak je handmatig de boog van de voorvoet, zodat de voorvoet losser wordt en er bloed doorheen gaat stromen. Download vooral onze 4 gratis oefeningen als je last hebt van een doorgezakte voet, spreidvoet en metatarsalgie. Een doelgerichte training om metatarsalgie aan te pakken is in de maak. Als je vragen hebt naar aanleiding van dit artikel, mail dan naar info@voetentraining.nl. We helpen je graag van je metatarsalgie af!

    Comment Section

    0 reacties op “Metatarsalgie, wat is dat?

    Plaats een reactie


    *