Page content

Metatarsalgie, wat is dat?

Metatarsalgie. Wat is dat? Metatarsalgie, spreidvoet, doorgezakte voet: het heeft allemaal met elkaar te maken. Veel mensen die hier last van hebben, voelen pijn in de voorvoet tijdens het wandelen. In dit blog gaan we uitgebreid in op wat deze voetklachten inhouden, hoe ze ontstaan en wat je eraan kunt doen.

Metatarsalgie, wat is dat?

Als je last hebt van metatarsalgie heb je pijn in de metatarsalia. Een ander woord voor middenvoetsbeentjes. Deze aandoening wordt ook wel doorgezakte (voor)voet genoemd. Hoe ontstaat dit? De voet heeft normaal gespreken 3 steunpunten: de hak, het 5e teengewricht en het 1e teengewricht.

Als je op deze steunpunten staat heeft je voet 3 voetbogen: de middenboog (van voor naar achter), de buitenboog (ook van voor naar achter) en de voorvoetboog (van links naar rechts). Bij metatarsalgie heb je geen boog meer aan de voorkant. De middelste drie middenvoetsbeentje zijn naar beneden gezakt, waardoor de boog zich niet meer vormt. Hierdoor wordt tevens voorvoet breder, wat we ook wel spreidvoet noemen.

Doorgezakte voet

Als je voorste (dwarse) voetboog intact is, zorgen je voetspieren voor vering om de druk van het lopen op te vangen. Is deze vering er niet meer, dan ga je steunen op je botjes. Dit heeft eelt en eeltpitten tot gevolg. Je kunt ook niet zo ver meer lopen, omdat je pijn krijgt.

Vaak krijg je het idee dat je loopt op je botjes. De vetpolstering, die je altijd ziet bij babyvoetjes, is verdwenen. Je hebt dus geen dempende laag meer onder je voeten. Hierdoor ontstaat er teveel druk op de gewrichtjes met klauwtenen als gevolg en een moeizame afwikkeling van de voet.

Steunzolen

Veel mensen gaan hun heil zoeken in schoenen met demping of steunzolen. Daar is uiteraard niets mis mee, maar je kunt je afvragen wat de oorzaak is van je doorgezakte voet en of je er iets aan kunt doen. Voetentraining gaat altijd voor dat laatste. Door je voeten actief te trainen kun je voetklachten verminderen.

Metatarsalgie oefeningen

Wat kun je doen tegen spreidvoet, doorgezakte voet of metatarsalgie? Het is allereerst belangrijk beweeglijkheid in alle gewrichten te houden. Begin met onze 4 gratis oefeningen. Door de oefening met het balletje te doen, stimuleer je de doorbloeding, maak je je gewrichten losser en kun je je spieren gemakkelijker bewegen. Heb je last van klauwtenen? Dan kun je deze rechter maken door onder andere je tenen te masseren en in de goede stand te zetten.

4 gratis oefeningen

De 4e oefening van de 4 gratis oefeningen is zeer nuttig. Hiermee maak je handmatig de boog van de voorvoet, zodat de voorvoet losser wordt en er bloed doorheen gaat stromen. Download vooral onze 4 gratis oefeningen als je last hebt van een doorgezakte voet, spreidvoet en metatarsalgie. Een doelgerichte training om metatarsalgie aan te pakken is in de maak. Als je vragen hebt naar aanleiding van dit artikel, mail dan naar info@voetentraining.nl. We helpen je graag van je metatarsalgie af!

    Comment Section

    8 reacties op “Metatarsalgie, wat is dat?


    Door Julie op 28 november 2018

    Kan het komen door een te korte achillespees? Kun je op je 30ste rekoefeningen doen om je achillespees langer te maken?


    Door Yvonne Bontekoning op 30 november 2018

    Beste Julie. Een spreidvoet komt niet door een verkorte achillespees. Wel leidt een verkorte achillespees tot meer druk op de voorvoet, omdat je hiel sneller van de grond komt bij wandelen. Als je al een spreidvoet hebt kan dit klachten geven onder de voorvoet.


    Door Julie op 28 november 2018

    Weet u soms waardoor je spreidvoet krijgt? Kan het door een te korte achillespees? Of net door steunzolen of te stevige zolen? Ik heb er enorm last van en heb sinds m’n 7de tot 18de altijd steunzolen gedregen en “dure” comfortabele schoenen! Heb nooit hoge hakken gedragen of te strak schoeisel! Raar


    Door Yvonne Bontekoning op 30 november 2018

    Beste Julie,
    Een spreidvoet ontstaat omdat onze voeten opgesloten zitten in schoenen. De voorvoet kan dan niet meer in veren (en breder worden) en daarna terug veren. De spieren die dit moeten doen worden dus niet geactiveerd waardoor ze slap worden. Verder speelt mee dat de teenspieren in normale schoenen te weinig doen. Ze staan niet meer vlak op de grond. Dit leidt ook tot een spreidvoet.
    Vaker op vlakke minimalistische schoenen lopen (wel rustig opbouwen) en wat oefeningen voor de voorvoet doen gaat de spreidvoet tegen. Oefening 4 van de 4 gratis oefeningen is een oefeningen voor de voorvoet. Ook staan op onze site blogs en video’s over de spreidvoet en wat je er zelf aan kunt doen.


    Door Dan op 17 november 2018

    Goedendag, hoe kan ik me aanmelden voor oefeningen voor hielspoor, dus geen peesontsteking


    Door Yvonne Bontekoning op 19 november 2018

    Beste Dan, bedankt voor je bericht over metatarsalgie. Begin 2019 komt er een online training uit tegen hielspoor. Maar in dit blog geven we al een aantal oefeningen waar je verder mee kunt komen. Veel succes!


    Door Jasmijn op 16 oktober 2018

    Als ik op de link klik krijg ik oefeningen voor de hallux fagus. Zijn die ook voor dedoorgezakte voorvoet?


    Door Yvonne Bontekoning op 1 november 2018

    Beste Jasmijn,
    Onze 4 gratis oefeningen zijn inderdaad bedoeld voor de hallux valgus. Het is een kennismaking om je het gevoel te laten ervaren dat door het trainen van je voetspieren je pijn in je voeten kan voorkomen. Dus je kan ze prima doen. Maar binnenkort komen we met een nieuwe training, speciaal voor mensen met doorgezakte voorvoeten.

    Plaats een reactie


    *