Pijnlijke voet onderkant pak je aan met oefenen en Erkend Voetentrainer
arrow_drop_up arrow_drop_down
Nadia bezoekt Erkend Voetentrainer Cristina Sonnevelt
10 maart 2021 

Nadia bezoekt Erkend Voetentrainer Cristina Sonnevelt

Pijnlijke voet onderkant…branderige voorvoeten…niet lang meer kunnen lopen…Nadia heeft hier al lange tijd last van. Ze doet de Online Training Metatarsalgie en bezoekt Erkend Voetentrainer Cristina Sonnevelt in haar fysiotherapiepraktijk in Zeist. In onderstaande video zie je wat Nadia allemaal over zichzelf te weten komt en hoe Cristina haar verder helpt.

Pijnlijke voet onderkant

“Als ik een tijdje loop krijg ik last van branderige voorvoeten. Het lijkt dan net alsof ik op kolen loop. Dat is erg vervelend”, vertelt Nadia tijdens de intake aan Cristina. “Daarom heb ik de Online Training Metatarsalgie aangeschaft. Ik oefen dagelijks. Een aantal oefeningen gaan me goed af, maar niet allemaal. Daarom wilde ik graag een afspraak met je maken.”

Cristina: “Soms vinden mensen het moeilijk om te voelen wat er gebeurt. Met name als ze de oefeningen te hard uitvoeren. We gaan de oefening die jij moeilijk vindt zo uitvoeren, zodat je hem straks vol vertrouwen thuis kunt doen. Maar eerst ga ik een voet- en houdingsonderzoek doen om te kijken waardoor jouw voorvoetpijn is ontstaan.

Aan deze slijtageplek ziet Cristina dat Nadia te veel druk heeft onder haar voorvoet.

Te smalle schoenen en te veel druk onder de voorvoet

Cristina onderzoekt eerst de binnenzolen van Nadia. “Zie je dat jouw kleine tenen er helemaal buitenvallen? Je ziet nu goed dat je eigenlijk te smalle schoenen draagt.” Ook onderzoekt Cristina de voeten van Nadia. “Je hebt te veel druk onder de bal van je voet en je hebt te weinig contact met de grond aan de buitenrand van je voet. Hierdoor kunnen je andere tenen moeilijk buigen en heb je geen mooie voetboog.”

Cristina onderzoekt de druk onder Nadia's voeten en verbetert deze met wiggen.

Daarna helpt ze Nadia de druk onder haar voeten gelijk te verdelen zodat ze ook een goede houding krijgt. “Probeer de druk 50 procent onder de linkervoet en 50 procent onder de rechtervoet te verdelen. Ook de druk onder de voorvoet en achtervoet moet gelijk zijn. Jij hebt te veel druk onder je voorvoet.”

“Ik heb er vertrouwen in dat het goedkomt!”

Cristina onderzoekt hoe soepel Nadia's voeten zijn.

“Ik ben erg blij dat ik langs ben gegaan bij een Erkend Voetentrainer”, zegt Nadia. “Ik weet nu waar ik contact maak met de grond en waar niet, en hoe ik ervoor kan zorgen dat ik minder druk heb onder mijn voorvoet. Ik heb er vertrouwen in dat het goed komt met mijn metatarsalgie. Over een paar maanden wil ik graag weer een bezoek brengen aan Cristina.”

Gratis oefeningen metatarsalgie

Heb jij ook pijn aan de onderkant van je voet en wil je kennismaken met Voetentraining? Download dan de 4 gratis oefeningen voor metatarsalgie. Zo maak je een goede start om je voeten weer in conditie te brengen.

Over de schrijver
Reactie plaatsen