Wat te doen bij de knobbel aan de voet?
18 april 2022 
3 min. leestijd

Wat te doen bij de knobbel aan de voet?

Heb jij zo'n nare knobbel aan je voet? En merk je dat je grote teen scheef staat? Dan heb je een hallux valgus. De nare knobbel heet een bunion. Wat kan je doen om die bunion te laten verdwijnen? Train je voeten! Mijn naam is Cocky Hoogeveen van Voetentraining en ik ga je hier vertellen wat je kan doen om de pijn van de knobbel te verminderen.

Kijk eens naar de volgende tekeningen. Op de eerste zie je een grote teen waar niets mee aan de hand is. Op de tweede tekening zie je een scheve teen, of te wel een hallux valgus. Doordat de grote teen scheef staat, ontstaat rechts een knobbel.  

Rechte grote teen















De hallux valgus met de nare knobbel

Knobbel wordt steeds erger

Die knobbel aan je voet zal steeds erger worden als je er niets aan doet. Hoe naar ook. Misschien hou je er nu al rekening mee bij het kopen van schoenen. Dus je gaat schoenen kopen met brede neuzen. Dat helpt, want dan gaat het niet knellen. Want ook dat maakt dat een bunion steeds meer pijn gaat doen. Maar dit is slechts een tijdelijke oplossing. 

Train je voeten

Wat wel helpt, zijn voetoefeningen. Als je dit leest dan zie je dat je op de website van Voetentraining terecht bent geworden. Voetentraining, de naam zegt het al, gaat over het trainen van je voeten bij voet- en houdingsklachten.  

Wat te doen bij de knobbel aan de voet?

De knobbel op je voet is een ernstige voetklacht en ontstaan door het scheef groeien van de grote teen. Daarom is het goed om je voeten te trainen. Weer sterk te maken.  

Onze voetspieren zijn lui. Ze hoeven niets meer te doen omdat ze in stevige schoenen zitten. En luie voetspieren zijn kwetsbaar en niet in staat om bijvoorbeeld een verkeerde stand van de voeten (of de houding) op te vangen. 

Een scheve teen en daarom ook een bunion zal door het trainen van de voeten weer recht (er) gaan staan. Je zal veel minder last hebben van de knobbel.

Train je voeten, ga het proberen

Het trainen van je voeten vraagt wel discipline. Je gaat het drie keer per week een kwartiertje  doen. Wil je kijken of het wat voor je is? Klik hier voor onze gratis oefeningen voor de hallux valgus. Daar zal je geen spijt van krijgen. 

Veel succes, Cocky Hoogeveen

Over de schrijver
Cocky Hoogeveen is, samen met Yvonne Bontekoning, oprichtster van Voetentraining.nl. Cocky heeft een jarenlange ervaring als fysiotherapeut, acupuncturist en podoposturaal therapeut in een eerstelijns fysiotherapiepraktijk. Zij ondersteunt in haar eigen praktijk mensen met voet-en houdingsklachten. Via Voetentraining.nl helpt zij mensen met voetproblemen door het aanbieden van praktische online training programma`s.
Reactie plaatsen