Beter lopen door het losmaken van je grote teen. Maak je tenen soepel!
arrow_drop_up arrow_drop_down
15 mei 2019 

Beter lopen? Probeer deze losmaak oefening van je tenen

Beter lopen? Dat wil iedereen die last heeft van zijn hallux valgus. Voetentraining ontwikkelde daarom de Online Training Scheve Teen. Met behulp van deze training worden je voetspieren soepeler, neemt de pijn af en gaat je scheve teen rechter staan. Ik doe deze training ook, want ik heb een lichte hallux valgus: categorie B.

Beter lopen

Een van de oefeningen in de training (overigens ook bij de 4 gratis oefeningen) zorgt ervoor dat je de hele dag beter zult lopen. Deze oefening heet ‘losmaken van de grote teen’. Ik vraag mij af of ik die oefening goed doe. Daarom ga ik langs bij Cocky. Ze laat de oefening eerst zien aan de hand van een voetskelet.

Gewrichten

Cocky: “Het gaat erom dat je het gewricht van je grote teen losser maakt. Doordat de grote teen scheef staat, zijn de weefselstructuren naast de 2e teen korter geworden. Deze wil je weer op lengte krijgen”, legt ze uit.Beter lopen los maken teen oefening

“Hoe werkt het nu precies? Je plaatst je ene hand onder het gewricht. Met je andere hand pak je het gewricht vast. Je trekt de teen mooi in lijn met het middenvoetsbeentje en rekt hem iets uit. Vervolgens kun je je teen gaan bewegen ten opzichte van je middenvoetsbeentje. Als je dit aan het begin van de dag doet, zul je beter lopen.”

Niet zomaar een beetje trekken aan je tenen

Cocky bekijkt kritisch hoe ik de oefening doe. Ik blijk de oefening niet goed uit te voeren. Ik ben blij dat ik even langs ben gegaan!

  • Ten eerste houd ik mijn teen vast bij het kootje. Het is echter de bedoeling dat ik het grote teen gewricht vasthoud.
  • Ten tweede houd ik mijn andere hand niet op de juiste plek. Deze moet ik onder het gewricht houden om het te fixeren.
  • Ten derde doe ik het te wild. Ik moet de scheve grote teen voorzichtig uitrekken.

beter lopen losmaken van de teen oefeningZo doe je de losmaak oefening wel goed!

  1. Begin voorzichtig met uitrekken
  2. Beweeg de grote teen vervolgens naar de 2e teen toe en beweeg zonder rek weer terug. Deze beweging kun je ook naar boven en beneden maken.
  3. Als het heel goed gaat, kun je een cirkeltje maken met de klok mee en tegen de klok in

Ook beter lopen?

Ik bedank Cocky voor haar advies en ga ermee aan de slag. Ook beter lopen? De bovengenoemde oefening staat ook tussen de 4 gratis oefeningen. Deze kun je downloaden via een rode button op de homepage van Voetentraining.

Over de schrijver
Eline van den Hout is tekstschrijver en communicatie medewerker van Voetentraining.nl en Wijvoetentrainers.nl. Zij is onder andere actief op Facebook en Instagram. Speciaal voor Voetentraining deelt ze haar ervaringen met de online training voor de scheve teen.
Reactie plaatsen