Stel je vraag op Facebook!
Klik hier

Page content

article content

Hallux valgus en doelgericht trainen van je voeten

Hallux valgus en doelgericht trainen van je voeten. Om de pijn te laten verdwijnen en je scheve teen rechter te krijgen, raden wij je aan om doelgericht te trainen. Wellicht ben je al bekend met onze 4 gratis oefeningen. Dit is een goede kennismaking met voetentraining. Je gaat merken dat je teengewricht wat beweeglijker wordt, maar je bent niet doelgericht aan het trainen. Het zijn immers maar 4 oefeningen. Wil je echt van je scheve grote teen af? Dan is er veel meer nodig.

Hallux valgus en doelgericht trainen van je voeten

Hallux valgus hulpmiddelen, zoals teenspreiders en tape werken allemaal, maar dat zijn allemaal losse stukjes van een completer verhaal: de Online Training voor de Hallux Valgus. Een systematische aanpak waarbij je eerst het teengewricht mobiliseert, je tenen losmaakt en vervolgens coördinatie-oefeningen doet. De coördinatie-oefeningen zijn ervoor om de spieren beter samen te laten werken.

Coördinatie-oefeningen

Waarom is het belangrijk om die coördinatieoefeningen te doen? Als je een hallux valgus hebt, staan je voeten waarschijnlijk naar binnen gekanteld. Je kunt je teen losmaken, maar als je deze houding niet verhelpt, dan blijft je teen naar binnen staan. Het is dus nodig om oefeningen te doen waarmee je je achtervoet rechtop zet en waarmee je de druk onder de bal van je grote teen laat toenemen. Deze coördinatie-oefeningen zitten niet tussen de 4 gratis oefeningen.

Scheve teen tapen

Het tapen van je scheve grote teen is ook een onderdeel van de Online Training Hallux Valgus. Dit moet je minimaal 6 maanden doen om resultaat te krijgen. Met de tape staat je scheve teen rechter, waardoor de spieren in de juiste positie kunnen werken. Voor tape geldt eveneens dat het een onderdeel is van een groter geheel. Om echt resultaat te bereiken is het belangrijk dat je je spieren losmaakt, coördinatie-oefeningen en kracht oefeningen doet. Zo kun je de totale voetfunctie verbeteren. Hetzelfde geldt voor de teenspreiders, of de betere variant ‘Correct Toes’.

Minimalistische schoenen

We raden je ook altijd aan om minimalistische schoenen te dragen of om op blote te lopen, maar zonder oefeningen ga je geen verbetering zien. Je spieren worden wel losser en de kracht neemt toe; de voet blijft echter in de verkeerde stand staan. Oefenen dus.

Hallux valgus training opbouw

Als je de Online Training Hallux Valgus doet, volg je een schema met een rustige opbouw. We beginnen met het losmaken van je voetspieren en het gewricht van de scheve teen. Als je voet los is, beginnen we aan de coördinatie-oefeningen. Het doel hiervan is de spieractiviteit in de hersenen te programmeren. Deze is de afgelopen jaren helemaal weggezakt. De hersenen maken als het ware opnieuw kennis met de voetspieren. In het begin zijn 4 gratis oefeningen hallux valgusdeze oefeningen makkelijk en later steeds moeilijker. Uiteindelijk nemen we ook de kniestand en andere spieren in het lichaam mee.

Hallux valgus 4 gratis oefeningen

Begin dus met de 4 gratis oefeningen om het trainen van je voeten een plekje te geven in je dagelijks leven. Het is een goede kennismaking met voetentraining. Maar onthoud: als je echt de scheefstand en de eventuele pijn die de hallux valgus kan veroorzaken wilt aanpakken dan heb je een gerichte aanpak nodig.

Comment Section

0 reacties op “Hallux valgus en doelgericht trainen van je voeten

Plaats een reactie


*


Yvonne Bontekoning
Hallo, ik ben Yvonne Bontekoning. Ik help sporters met klachten aan voeten, benen en heupen. Ik zie veel mensen met voetklachten. Sinds 2013, na een lezing van een evolutiebioloog over de natuurlijk voet, ben ik gaan onderzoeken of voetklachten misschien samen zouden kunnen hangen met het feit dat we onze voeten niet meer natuurlijk (zonder schoenen die niet de vorm van de voet hebben) gebruiken. Ik ben, samen met Cocky Hoogeveen, de initiatiefnemer van Voetentraining.