Ik heb diabetes 2 en last van mijn voeten. Wat kan ik doen?
Diabetes 2 voetklachten verhelpen
11 oktober 2018 

Diabetes 2 voetklachten verhelpen

Diabetes 2 voetklachten verhelpen? Het is goed mogelijk, maar doe het rustig aan. Veel mensen met diabetes 2 hebben een verstoring in de zenuwen en daardoor minder gevoel in hun voeten. Cocky en Yvonne hebben een aantal goede voetoefeningen voor je op een rijtje gezet. Je hoeft niet alle oefeningen in een keer te doen. Bouw het rustig in je eigen tempo op. Bekijk het filmpje en doe de oefeningen na.

Diabetes 2 voetklachten verhelpen

Voetoefening 1

  • Ga op een stoel zitten en leg je voet op je knie
  • Masseer je voet rustig en voorzichtig
  • Is deze houding niet fijn? Zet dan je voet op de stoel. Als er iemand in de buurt is, kun je je voet door hem of haar laten masseren.

Voetoefening 2

Als je last hebt van een verstoring in de zenuwen kan het zijn dat deze zenuwen verkeerde of te weinig belangrijke informatie doorgeven aan de hersenen. Door de voetzenuwen te prikkelen kan deze verbinding hersteld worden.

De oefening ‘rollen met een balletje’ is hier erg geschikt voor. Voor de hallux valgus oefeningen gebruiken we een spikeballetje, maar dit balletje kan te prikkelend zijn als je diabetes 2 hebt. Begin daarom een tennisbal en ga na drie weken over op een spikeballetje.

Rustig oefenen

Doe de oefeningen altijd rustig, het gaat niet om kracht of snelheid. Het gaat om het prikkelen van de zenuwen in de voetzool.

Even terug naar de eerste oefening (zie ook het filmpje). Deel voor de eerste oefening de voet in 3en in de lengte. En dan:

  • Rol 10 keer met het balletje onder de binnenboog van je voetzool
  • Rol 10 keer met het balletje onder het middelste deel van je voetzool
  • Rol 10 keer met het balletje onder de buitenrand van de voetzool

Deel nu voor de tweede oefening de voet in de breedte in 3en. Doe deze oefening zittend.

  • Leg het balletje onder de voorvoet en druk 10 keer op het balletje alsof je een luchtbed oppompt.
  • Leg nu het balletje onder het midden van de voet en druk 10 keer op het balletje alsof je een luchtbed oppompt.
  • Leg nu het balletje net voorbij het hielbeen en druk 10 keer op het balletje alsof je een luchtbed oppompt.

Concentreer er goed op waar je voet mee bezig is en maak je spieren lekker los. Het gaat erom dat je de doorbloeding van je voet stimuleert en dat de beweeglijkheid van je gewrichten verbetert.

Voetoefening 3

Nu ga je je tenen losser maken.

  • Doe je vingers tussen je tenen.
  • Sterk je tenen en trek ze met je hand naar je toe.
  • Duw je tenen vervolgens van je af.

Doe dit 10 keer, maar forceer jezelf niet. Wat niet gaat, dat gaat niet. Misschien lukt het morgen wel.

Voetoefening 4

Bij deze oefening train je niet alleen je voet, maar ook je been en de rest van je lichaam.

  • Trek je voet op en druk je hak op de grond. Doe dit 10 keer op en neer.
  • Doe het nu omgekeerd en duw je voorvoet op de grond. Doe dit ook 10 keer op en neer.
  • Druk nu met je hele voet (tenen, voorvoet en hak) 10 keer op de grond.

Voetoefening 5

Deze oefening is goed voor het hele been. Het kost soms wat moeite, dus doe het rustig aan en voorzichtig.

Zet twee stoelen neer en ga op een van die stoelen zitten. Je been leg je languit zodat deze ook op de andere stoel ligt. Heb je last van je knie? Doe daar dan een kussentje onder. Dat geeft wat verlichting.

Je trekt je voet op en je gaat met je voet naar beneden. Doe het in een rustig tempo en probeer te voelen wat je doet. Doe dit 10 keer.

Als je dit 10 gedaan hebt, ga je de oefening aanpassen. Je trekt je voet en je tenen op, dan ga je met je voet naar beneden maar houd de tenen opgetrokken. Dit is in het begin lastig, maar hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker het gaat. Doe dit ook 10 keer.

Als je dit gedaan hebt, ga je de oefening weer iets anders doen. Je gaat met je voet naar beneden en je gaat ook met je tenen naar beneden. Doe het niet te krachtig in het begin want dan krijg je kramp onder je voet. Trek dan de voet op maar houd de tenen naar beneden. Ook dit is in het begin lastig maar door het vaker te doen zal het steeds makkelijker gaan. Doe dit ook 10 keer.

Vragen?

Heb je vragen over de bovenstaande oefeningen? Laat het dan vooral weten. Cocky en Yvonne helpen je graag! Veel mensen met diabetes 2 hebben ook een hallux valgus. De bovengenoemde oefeningen zijn daar eveneens geschikt voor, maar tussen onze 4 gratis oefeningen zitten nog 2 oefeningen die we hier niet benoemen. Dus heb je een hallux valgus? Download dan onze 4 gratis oefeningen.

Over de schrijver
Reactie plaatsen