arrow_drop_up arrow_drop_down
2 mei 2019 

Nijmeegse Vierdaagse voorbereiding en meer – Stel je Voetenvraag

Nijmeegse Vierdaagse: hoe kan ik me hier op voorbereiden?

Antoinetta gaat de Nijmeegse Vierdaagse lopen en ze vraagt zich af hoe ze haar voeten kan versterken. Cocky: “Je maakt je voeten sterker door te oefenen. Hier zijn een aantal manieren voor. We hebben bijvoorbeeld de 4 gratis oefeningen. Daarvan is de oefening ‘Het losmaken van de grote teen’ zeer nuttig om te doen. En de laatste oefening, waarbij je een voetboog maakt. Hiermee train je de kleine voetspieren.”

Welke schoenen zijn geschikt voor de Nijmeegse Vierdaagse?

Cocky: “Vaak worden hele sterke wandelschoenen geadviseerd: categorie B. In Nederland is dat niet nodig. Categorie A is voldoende. Je kunt ook de Nijmeegse Vierdaagse op minimalistische schoenen lopen. Veel zaken die minimalistische schoenen verkopen, ofwel Barefoot Shoes, hebben minimalistische wandelschoenen. Je zou hierop kunnen lopen tijdens de voorbereiding voor de Nijmeegse Vierdaagse. Begin met een uurtje en kijk hoe je voeten erop reageren. Zo bouw je het langzaam op.”

Cocky: “Door te lopen op minimalistische schoenen worden je voetspieren sterker en zal het minder zwaar zijn om de Nijmeegse Vierdaagse te lopen. Je kunt ook steunzolen dragen in minimalistische schoenen.”

Waarom heb ik pijn in mijn bunion?

Claudia heeft pijn en steken in haar bunion als ze smalle schoenen draagt. Wat kan ze doen om hier vanaf te komen? plakvilt om de druk op de bunion te verminderenCocky: “Ik heb op de site een artikel geschreven over schoenen die geschikt zijn voor een hallux valgus. Het is belangrijk om goede, brede schoenen te dragen. Het liefst met een brede neus, anders worden de tenen te veel bij elkaar gedrukt. Er mag geen naad bij de bunion zitten en het leer moet soepel zijn. Is de bunion nog steeds geïrriteerd? Dan kan ze plakvilt plakken bij de bunion. Plakvilt neemt de druk bij de bunion weg.”

Ik heb pijn in mijn voorvoet. Wat kan ik hieraan doen?

Cocky: “Ze kan in ieder geval de oefening met de voorvoetboog doen, die tussen de 4 gratis oefeningen staat. Ze kan haar voorvoetspieren ook versterken door met haar voorvoet een golfballetje op te pakken.”

Claudia krijgt haar klachten met name als ze op slippers loopt. Waarom is dat? “Ze krijgt klachten door slippers omdat de meeste sandalen of slippers aan de onderkant bolvormig lopen. Hierdoor zakt de voorvoet extra veel door. Lopen op slippers is dus geen goed idee. Als ze toch op slippers loopt is het enerzijds belangrijk dat de zool recht loopt en anderzijds dat er een hielbandje aan zit.

Zonder hielbandje gaan haar tenen klauwen en ontstaat er meer druk onder de voorvoet. Er zijn overigens ook minimalistische slippers.”

Voetklachten door lopen op blote voeten

Claudia heeft ook last van doorgezakte voorvoeten doordat ze 2 maanden heeft gelopen op blote voeten. Ze is namelijk geopereerd aan een cyste op haar voet. Cocky: “Het is belangrijk dat ze nu even niet op blote voeten loopt. Haar voeten zijn daar nu te gevoelig voor. Ik raad haar aan voetoefeningen te doen, om de conditie van haar voeten te verbeteren. Daarnaast zou ze te zijner tijd op minimalistische schoenen over kunnen gaan. Maar ze moet hier wel een dempende binnenzool in stoppen. Deze nemen de druk onder de gewrichten in de voorvoet weg.”

Cocky: “Overigens is het zo dat je het lopen op blote voeten altijd moet opbouwen. Ik kan me voorstellen dat je daar na zo’n operatie niet aan denkt. Je wilt eerst van die operatieklachten afkomen. Maar normaliter is het belangrijk je voeten te laten wennen aan het lopen op blote voeten. Als haar klachten minder worden kan Claudia het lopen op blote voeten weer opbouwen.”

Heb je ook een VoetenVraag?

Heb je last van je voeten en wil je ook hulp? Stel je VoetenVraag binnen onze Facebookgroep ‘Train je Voeten’. Cocky zal hem behandelen tijdens de volgende uitzending van ‘Stel je Voetenvraag’. Heb je een hallux valgus en ben je op zoek naar oefeningen? Download hier onze 4 gratis oefeningen.

Over de schrijver
Eline van den Hout is tekstschrijver en communicatie medewerker van Voetentraining.nl en Wijvoetentrainers.nl. Zij is onder andere actief op Facebook en Instagram. Speciaal voor Voetentraining deelt ze haar ervaringen met de online training voor de scheve teen.
Reactie plaatsen