Stel je vraag op Facebook!
Klik hier

Page content

article content

Voetoefeningen bij de scheve teen (8 tips)

Bij Voetentraining helpen we je oefenen om van de nare gevolgen van de scheve grote teen af te komen. Om je op weg te helpen hebben we 4 oefeningen gemaakt die je gratis kan downloaden. We hebben wat tips op een rijtje gezet hoe je het beste kan oefenen. 

Hoe kan je het beste gebruik maken van de oefeningen:

1. Doe de oefeningen dagelijks vijf minuten

2. Hoe langer je oefent hoe sneller je resultaat hebt

3. Doe de oefeningen op een vast moment op de dagscheve teen oefeningen

4. Vraag aan partner, kinderen of zij je willen steunen met het doen van de oefeningen

5. Loop meer op blote voeten in en om huis (behalve bij een diabetische voet)

6. Als een oefening pijn doet, doe het dan met minder kracht of minder vaak

7. Als je door de oefeningen pijn krijgt, is dit niet de gewenste reactie

8. Als je het niet vertrouwt, adviseren wij je contact op te nemen met je huisarts

Veel succes! Cocky en Yvonne

O ja, heb je de oefeningen nog niet in je bezit? Je kan hier de gratis oefeningen voor de scheve teen downloaden

Comment Section

4 reacties op “Voetoefeningen bij de scheve teen (8 tips)


Door Marienne Feijtel op 28 april 2018

Ik kan helaas de oefeningen nog niet doen omdat ik 5 maart aan mijn linkervoet ben geopereerd. Tevens kwam de hielspoor ook de kop weer opsteken waarvoor ik momenteel shockwave therapie krijg. De rekoefeningen voor de hielspoor mag ik ook niet doen. Eerst moet mijn voet helemaal hersteld zijn van zowel de operatie als de hielspoor. Bovendien heb ik ook probleemvoeten en draag orthopedische schoenen met voor mijn voeten gemaakte steunzolen.


Door Yvonne Bontekoning op 30 april 2018

Dag Marienne,

Wacht het herstel van je voet af en als de orthopeed toestemming geeft voor fysiotherapie kun je met de oefeningen beginnen. Vraag nog even of de oefeningen geen kwaad kunnen, of je alles weer mag doen.
Ook als je orthopedische schoenen draagt heeft het zin om je voeten te trainen. Zo zorg je voor een betere bloedsomloop en houd je je spieren in beweging wat ze in de schoen minder goed kunnen.

Sterkte met je herstel.


Door Yvonne op 29 maart 2018

Ik doe de oefeningen (3) en tape mijn grote tenen. In paar weken wel resultaat alleen door wintervoeten helaas ontstoken bunion. Dat wil niet echt weg. Neem regelmatig paraffine voetenbad en masseer nadien de tenen en voeten. Kan grote teen na bad al weer beetje spreiden.
Loop niet meer met steunzolen maar in brede slippers van kurk en leren inlegzooltjes in de schoenen. De steunzolen knellen momenteel. Zo heeft de teen ruimte en krijg ik geen koude cq dode tenen. Ga gewoon stug door en hoop dat het goed komt


Door Yvonne Bontekoning op 2 april 2018

Dag Yvonne,

De steunzolen mogen niet knellen op het grote teen gewricht. Het ontstoken gewricht mag geen druk krijgen. Doe geen oefeningen die meer pijn geven. Beweeg je grote teen voorzicht als je de oefeningen doet. Ivm de ontsteking kun je ook nog overwegen om alleen licht aan je grote teen te trekken en dit 10 seconde vast te houden ipv je grote teen ook nog op en neer te bewegen.

Gooi ook niet te abrupt je steunzolen aan de kant. Wees daar ook voorzichtig mee. De voet moet daar ook aan wennen.

Succes!

Yvonne Bontekoning

Plaats een reactie


*


Cocky Hoogeveen
Cocky Hoogeveen is, samen met Yvonne Bontekoning, oprichtster van Voetentraining.nl. Cocky heeft een jarenlange ervaring als fysiotherapeut, acupuncturist en podoposturaal therapeut in een eerstelijns fysiotherapiepraktijk. Zij ondersteunt in haar eigen praktijk mensen met voet-en houdingsklachten. Via Voetentraining.nl helpt zij mensen met voetproblemen door het aanbieden van praktische online training programma`s.