Hoe kan ik voetoefeningen doen als ik een hallux valgus heb?
Voetoefeningen bij de scheve teen (8 tips)
7 november 2017 

Voetoefeningen bij de scheve teen (8 tips)

Voetoefeningen helpen bij een scheve teen. Bij Voetentraining helpen we je oefenen om van de nare gevolgen van de hallux valgus af te komen. Om je op weg te helpen, hebben we 4 oefeningen gemaakt die je gratis kan downloaden. We hebben wat tips op een rijtje gezet hoe je met deze oefeningen het beste aan de slag kunt gaan. 

Voetoefeningen bij de scheve teen (8 tips)

1. Doe de oefeningen dagelijks vijf minuten

2. Hoe langer je oefent hoe sneller je resultaat hebt

3. Doe de oefeningen op een vast moment op de dagvoetoefeningen voor een scheve teen

4. Vraag aan partner, kinderen of zij je willen steunen met het doen van de oefeningen

5. Loop meer op blote voeten in en om huis (behalve bij een diabetische voet)

6. Als een oefening pijn doet, doe het dan met minder kracht of minder vaak

7. Als je door de oefeningen pijn krijgt, is dit niet de gewenste reactie

8. Als je het niet vertrouwt, adviseren wij je contact op te nemen met je huisarts

Veel succes! Cocky en Yvonne van Voetentraining

Voetoefeningen downloaden

Heb je de oefeningen nog niet in je bezit? Vraag hier de 4 gratis oefeningen aan.

Over de schrijver

Door

Yvonne

op 29 March 2018

Ik doe de oefeningen (3) en tape mijn grote tenen. In paar weken wel resultaat alleen door wintervoeten helaas ontstoken bunion. Dat wil niet echt weg. Neem regelmatig paraffine voetenbad en masseer nadien de tenen en voeten. Kan grote teen na bad al weer beetje spreiden. Loop niet meer met steunzolen maar in brede slippers van kurk en leren inlegzooltjes in de schoenen. De steunzolen knellen momenteel. Zo heeft de teen ruimte en krijg ik geen koude cq dode tenen. Ga gewoon stug door en hoop dat het goed komt

Door

Yvonne Bontekoning

op 2 April 2018

Dag Yvonne, De steunzolen mogen niet knellen op het grote teen gewricht. Het ontstoken gewricht mag geen druk krijgen. Doe geen oefeningen die meer pijn geven. Beweeg je grote teen voorzicht als je de oefeningen doet. Ivm de ontsteking kun je ook nog overwegen om alleen licht aan je grote teen te trekken en dit 10 seconde vast te houden ipv je grote teen ook nog op en neer te bewegen. Gooi ook niet te abrupt je steunzolen aan de kant. Wees daar ook voorzichtig mee. De voet moet daar ook aan wennen. Succes! Yvonne Bontekoning

Door

Marienne Feijtel

op 28 April 2018

Ik kan helaas de oefeningen nog niet doen omdat ik 5 maart aan mijn linkervoet ben geopereerd. Tevens kwam de hielspoor ook de kop weer opsteken waarvoor ik momenteel shockwave therapie krijg. De rekoefeningen voor de hielspoor mag ik ook niet doen. Eerst moet mijn voet helemaal hersteld zijn van zowel de operatie als de hielspoor. Bovendien heb ik ook probleemvoeten en draag orthopedische schoenen met voor mijn voeten gemaakte steunzolen.

Door

Yvonne Bontekoning

op 30 April 2018

Dag Marienne, Wacht het herstel van je voet af en als de orthopeed toestemming geeft voor fysiotherapie kun je met de oefeningen beginnen. Vraag nog even of de oefeningen geen kwaad kunnen, of je alles weer mag doen. Ook als je orthopedische schoenen draagt heeft het zin om je voeten te trainen. Zo zorg je voor een betere bloedsomloop en houd je je spieren in beweging wat ze in de schoen minder goed kunnen. Sterkte met je herstel.

Door

Willem van Zwienen

op 1 September 2018

Ik ben er mee begonnen ,maar ik heb veel pij aan mijn gehele voet, dat komt door De zenuwpijnen,die ik al jateb heb,Maar ik ga gewoon door totdat ik resultaat heb.

Door

Yvonne Bontekoning

op 5 September 2018

Beste Willem, Voetentraining is altijd goed. Het zal de zenuwpijnen (neuropathie) niet verhelpen, maar wel voor verbeterde doorbloeding zorgen en soepelere voeten. Bij neuropathie is het wel raadzaam om de huisarts te raadplegen en de diagnose neuropathie te laten stellen. Verder zorgdragen voor een goede voetverzorging. Inspecteer dagelijkse de voeten op wondjes. In een later stadium van neuropathie voel je niet meer of je iets aan je voeten hebt.

Door

Marianne

op 9 September 2018

Ik had dit voorjaar - vrij plotseling- erg pijnlijke pezen in de holte van mijn voet waardoor ik nauwelijks kon lopen. De huisarts sprak van licht doorgezakte voeten waardoor die druk op de pezen ontstond en verwees mij naar een podotherapeut. Zij adviseerde een lichte steunzool en een grotere maat schoenen. In het begin liep ik er prettig op, maar de laatste weken heb ik een scherpe pijn in mijn grote teen, voornamelijk rechts. Mijn grote tenen staan al jaren licht scheef, met een knobbel aan de binnenkant van de voet. Ik weet nu niet zo goed wat ik doen moet, omdat ik het idee heb dat de pijn in de grote teen ontstaat door de veranderde stand van de voet door de steunzool. Ik ga in elk geval het webinar volgen a.s. dinsdag en hoop dat ik wijzer word.

Door

Yvonne Bontekoning

op 10 September 2018

Dag Marianne, Ik denk dat het webinar een goed begin is om wat meer te weten te komen over hoe je voeten kunt trainen. Behalve bij een scheve grote teen, vinden wij dat voeten in het algemeen meer geoefend moeten worden. Op onze website en facebookpagina vind je daar veel informatie over.

Door

Margot Mudde

op 7 December 2018

Ik heb geen probleem met scheve grote tenen. In de loop van mijn leven op en af wel vaak diverse soorten last van mijn voeten gehad. Nu met name al weer een half jaar een flink ontstoken achillespees aan mijn rechterenkel. In huis loop ik al van kindsafaan op blote voeten, sokken, of spaanse sloffen. Nu soms barefootschoenen in huis met losse steunzooltjes erin. Wil ook voor buiten barefootschoenen kopen waar die zooltjes in kunnen. Is toch anders dan in 'gewone' schoenen waar al een 'vorm' in de zool/hak zit. In huis bevalt het goed en het lijkt mijn pees wat te ontlasten. Overigens loop ik nu buiten op reguliere schoenen zonder steunzolen. Wie heeft nog tips?

Door

Yvonne Bontekoning

op 17 December 2018

Beste Margot, Dank voor je reactie op voetoefeningen bij de scheve teen. We zijn voorstander van blote voeten lopen en minimalistische schoenen. Echter, als je regelmatig last van je voeten hebt, moet je dit voorzichtig opbouwen en misschien toch specialistische hulp zoeken mbt voetoefeningen om je voetstand te verbeteren. Zooltjes kunnen helpen, maar zijn een passieve oplossing. Wij van voetentraining weten dat je met een goed oefenprogramma van veel klachten definitief af kunt komen.

Reactie plaatsen