Ik zoek sandalen die lekker zitten met mijn hallux valgus
arrow_drop_up arrow_drop_down
3 juni 2019 

Sandalen voor brede voeten

Sandalen voor brede voeten. Heb je brede voeten door een hallux valgus of spreidvoet? Let dan goed op welke sandalen of slippers je koopt. In dit blog lees je alles over sandalen en slippers die wèl goed zijn voor je voeten (en je houding).

Sandalen voor brede voeten

Wij zijn een voorstander van minimalistische schoenen. Deze schoenen hebben een brede neus, geven geen steun en je voet staat in zijn natuurlijke stand. Zeker voor mensen met een hallux valgus of spreidvoet zijn dit prettige schoenen. Nu snappen we dat het niet prettig is om dichte schoenen te dragen in de zomer. Gelukkig zijn er ook minimalistische slippers en sandalen voor brede voeten.

Teveel druk op je voorvoet bij gewone slippers

Bij de meeste slippers loopt de zool onder de voorvoet iets omhoog. Als je loopt probeer je hierdoor tijdens de zwaaifase je slipper aan je voet te houden. Dit zorgt voor extra heffing, waardoor er te veel druk komt op je voorvoet.
Ook hebben de meeste slippers geen bandje om de hiel. Hierdoor kunnen je tenen gaan klauwen. Dit is niet optimaal voor de gezondheid van je voeten. Je kunt er zelfs voetklachten door krijgen of verergeren. Bij sandalen loopt de voorvoet ook vaak omhoog en is er te weinig ruimte voor de teen. Daarom raden we barefoot sandalen of slippers aan.

Barefoot sandalen en slipperssandalen voor brede voeten

Bij barefoot sandalen en slippers zijn de zolen plat. Hierdoor staat je voet in de natuurlijke stand. Ze hebben brede neuzen waardoor je tenen alle ruimte krijgen. Verder zijn ze voorzien van verstelbare bandjes over de wreef en achter de hiel. Zo zit de sandaal of slipper netjes om je voet en kunnen je voetspieren zich ontspannen. Dit zorgt ervoor dat je natuurlijk en goed kunt afwikkelen.

Merken barefoot sandalen en slippers

Er zijn verschillende merken die slippers en sandalen voor brede voeten in hun assortiment hebben. Bijvoorbeeld Luna, Xero, Sole Runner, Lizard en Shamma. Er zijn ook five finger shoes verkrijgbaar in de open variant. Deze zijn extra goed voor iedereen met een hallux valgus omdat ze je grote teen in de rechte stand zetten. Er dus meer dan genoeg keuze om in de zomer lekker te kunnen lopen op een natuurlijke manier. Ze zijn onder andere verkrijgbaar bij Barefoot and more in Arnhem.

4 gratis oefeningen

Heb je een hallux valgus? Dan is het belangrijk ook belangrijk om voetoefeningen te doen. Je voetspieren worden daardoor sterker en je klachten minder. Ook kan je scheve teen uiteindelijk recht(er) gaan staan. Ga alvast aan de slag met onze 4 gratis oefeningen.

Foto’s: https://www.barefootandmore.nl

Over de schrijver
Eline van den Hout is tekstschrijver en communicatie medewerker van Voetentraining.nl en Wijvoetentrainers.nl. Zij is onder andere actief op Facebook en Instagram. Speciaal voor Voetentraining deelt ze haar ervaringen met de online training voor de scheve teen.
fenna

Door

fenna

op 14 June 2019

Dag, al eerder heb ik met barefoot sandalen in minimum hand gestaan. Ik durfde ze niet te kopen omdat ik dagelijks op steunzolen loop. En ik heb artrose in mijn grote teen. Hallux limitus? Adviseren jullie in zo'n geval ook barefoot schoenen? Via geraadpkeegde voetspecialisten kom ik uit op Xsensible en E- walk van Walky. Wat zijn jullue ideeën hierover ? Vriendelijke groet Fenna

Pine Berg

Door

Pine Berg

op 17 June 2019

Beste Fenna, Dank voor je reactie op het bericht over Sandalen voor brede voeten. Bij een artrose in de teen of hallux limitus adviseren wij een combi therapie. Zowel minimalistisch lopen (maar beperkt) en oefeningen doen en schoenen (en soms ook een steunzool) om de afwikkeling te optimaliseren. Wat iemand nodig heeft kan alleen in een consult worden vastgesteld.

Elly

Door

Elly

op 14 June 2019

Kan ik met platte voeten door hallux op barefoot schoenen lopen?

Pine Berg

Door

Pine Berg

op 17 June 2019

Beste Elly, Dank voor je reactie op het bericht over sandalen voor brede voeten. Ja, je kunt met platte voeten en hallux valgus op barefoot schoenen lopen. Maar er zijn twee "maren". 1) Je scheve grote teen gaat er niet rechter door staan 2) Je voetstand verbeterd niet Wat je wel doet, is je voet weer goed contact met de grond laten maken, waardoor je voeten meer gaan voelen, je je tenen weer gaat gebruiken en je spieren actiever worden. Om de twee “maren” aan te pakken kun je met tape, een taping loop of teenspreiders in je barefoot schoenen gaan lopen. En we adviseren om oefeningen te doen om je voetstand te verbeteren). Doe je dat niet en je gaat te lang/te ver op barefoot schoenen lopen dan loop je het risico dat je hallux valgus erger wordt en/of dat je pijn in je voorvoet of knie op heup gaat krijgen. In elk geval moet je het lopen op barefoot schoenen heel rustig opbouwen. Begin met 10 minuten per dag de eerste week. En dan met een paar minuten per dag uitbreiden.

Reactie plaatsen