Page content

Lopen op blote voeten

Lopen op blote voeten

Lopen op blote voeten, is dat goed of slecht voor de voeten? De titel van dit artikel kreeg ik enige tijd terug als vraag voorgelegd. Wat was het geval? Er was een overzichtsartikel verschenen over hardlopen op blote voeten. De titel en de samenvatting riepen bij de redactie van De Medische Voet de vraag op of blootvoets lopen slecht is voor de voeten.

Als je het artikel leest en niet in het kader van de juiste wetenschappelijke context plaatst, zou de conclusie kunnen zijn dat blootvoets lopen niet beter is dan op schoenen lopen of in sommige gevallen slecht kan zijn. Dit zou in tegenstelling zijn met mijn eerdere artikelen in De Medische Voet.

Bovenstaande tekst is van de hand van Yvonne Bontekoning, een van de oprichters van Voetentraining. Zij schrijft regelmatig in het tijdschrift van De Medische Voet, een kennisplatform voor integrale voetzorg. Onlangs publiceerde zij een artikel over het lopen op blote voeten.

Lopen op blote voeten is goed voor je voeten

In het artikel concludeert Yvonne het volgende. Lopen op blote voeten leidt tot:

• een vlakkere voetplaatsing en daarmee een latere en kleinere activiteit van de Tibialis Anterior
• kleinere stappen
• meer knie flexie
• minder knie varus
• een reductie in heupextensie en -flexie
• meer voorvoetspreiding
• minder piek-grond-reactiekrachten
• meer activiteit van de Peroneus Longus, wat zorgt voor dorsaalflexie van de eerste straal • verminderde eversie, adductie, exorotatie en torsie van de voet

Heb je interesse in de wetenschappelijke achtergronden van het lopen op blote voeten, lees dan hier het hele artikel over lopen op blote voeten.

    Comment Section

    0 reacties op “Lopen op blote voeten

    Plaats een reactie


    *