Page content

Lopen op blote voeten

Lopen op blote voeten

Lopen op blote voeten, is dat goed of slecht voor de voeten? De titel van dit artikel kreeg ik enige tijd terug als vraag voorgelegd. Wat was het geval? Er was een overzichtsartikel verschenen over hardlopen op blote voeten. De titel en de samenvatting riepen bij de redactie van De Medische Voet de vraag op of blootvoets lopen slecht is voor de voeten.

Als je het artikel leest en niet in het kader van de juiste wetenschappelijke context plaatst, zou de conclusie kunnen zijn dat blootvoets lopen niet beter is dan op schoenen lopen of in sommige gevallen slecht kan zijn. Dit zou in tegenstelling zijn met mijn eerdere artikelen in De Medische Voet.

Bovenstaande tekst is van de hand van Yvonne Bontekoning, een van de oprichters van Voetentraining. Zij schrijft regelmatig in het tijdschrift van De Medische Voet, een kennisplatform voor integrale voetzorg. Onlangs publiceerde zij een artikel over het lopen op blote voeten.

Lopen op blote voeten is goed voor je voeten

In het artikel concludeert Yvonne het volgende. Lopen op blote voeten leidt tot:

• een vlakkere voetplaatsing en daarmee een latere en kleinere activiteit van de Tibialis Anterior
• kleinere stappen
• meer knie flexie
• minder knie varus
• een reductie in heupextensie en -flexie
• meer voorvoetspreiding
• minder piek-grond-reactiekrachten
• meer activiteit van de Peroneus Longus, wat zorgt voor dorsaalflexie van de eerste straal • verminderde eversie, adductie, exorotatie en torsie van de voet

Heb je interesse in de wetenschappelijke achtergronden van het lopen op blote voeten, lees dan hier het hele artikel over lopen op blote voeten.

    Comment Section

    8 reacties op “Lopen op blote voeten


    Door Falco op 26 mei 2020

    Gaat dit specifiek over hardlopen op blote voeten, want dat is wat k terug lees in het volledige artikel, of over lopen op blote voeten überhaupt


    Door Pine Berg op 28 mei 2020

    Voornamelijk hardlopen.


    Door Donald Breton op 6 april 2020

    Ik kreeg last van voorvoetproblemen; symptomen Morton. Later ontstekingspijnen bij lopen na rust, Metatarsalgie? Nu heb ik mijn steunzolen (zelf i.v.m Coronaperiode) aangepast contra supinatie en inderdaad het loopt wat beter, Maar ik moet naast de normale voetoefeningen, me meer gaan richten op voetoefeningen voor verlichting van de supinatie. Zijn er speciale voetoefeningen voor supinatie?



    Door Monique op 13 januari 2020

    Ik liep altijd graag op blote voeten, zodra ik thuis was deed ik mijn schoenen uit. Op mijn 38 kreeg ik een hallux limitus en doorgezakte voorvoeten en werden steunzolen helaas noodzakelijk. Per jaar moesten die steunzolen worden opgehoogd maar liep ik thuis nog wel blootsvoets. Op mijn 43e kwam daar een plantaris fascitis bij waardoor ik ook binnenshuis op zooltjes moest. Zonder voelde het alsof iemand met een hamer op mijn voetzolen had geslagen. Uiteindelijk ging het beter als ik de hele dag op steunzolen liep. Een jaar geleden had ik van het ene op het andere moment zo’n enorme pijn aan mijn voeten, wekenlang zeer gevoelig en pijnlijk zelfs in bed. Steunzolen zijn toen weer opgehoogd en bleek dat ik bredere schoenen moest gaan dragen. Dus in zeg maar een periode van 7 jaar zijn mijn voeten ontzettend gedegeneerd, zo lijkt het. Ik heb geen overgewicht en volgens mij geen gekke dingen gedaan met mijn voeten. Ik vermoed dat mensenvoeten niet gemaakt zijn om met veel kracht neer te komen op betonnen of stenen ondergronden zoals wij die kennen in onze samenleving. Maar of zolen de juiste oplossing zijn weet ik ook niet. Ik kan niet meer zonder, maar in tegenstelling tot wat een podoloog zei blijven mijn voeten toch achteruitgaan. Dat is geen fijne gedachte als die voeten nog 30 jaar mee moeten.


    Door Pine Berg op 14 januari 2020

    Beste Monique, Bedankt voor je bericht. Wat een pijnlijke voetgeschiedenis heb je. Het lopen op blote voeten hoeft echter niet per sé de oorzaak te zijn van je voetklachten. Voetklachten ontstaan vaak door een verkeerde, instabiele voetstand, houding en slappe voetspieren. Dit kun je verbeteren door te trainen. Heb je al eens onze oefeningen geprobeerd?


    Door Dick op 26 juli 2019

    Geldt het lopen op blote voeten ook voor het lopen op fivevingershoes zoals van Vibram.


    Door Pine Berg op 30 juli 2019

    Beste Dick, Bedankt voor je bericht. Nee niet helemaal. Maar het benadert het wel het beste ten opzichte van gewone schoenen.
    Met blote voeten voelen je hersenen veel meer prikkels vanuit de voet.
    Belangrijk aan zogenaamde minimalistische schoenen is dat ze helemaal vlak zijn, veel teenruimte hebben en helemaal flexibel zijn. Zo heeft je voet de kans om zo vrij mogelijk te bewegen.
    Maar als je het niet gewend bent en als je voetstand in de loop der jaren is ingezakt dan moet je het lopen op blote voeten / minimalistische schoenen heel rustig opbouwen. En liefst in combinatie met voetstandsverbeterende oefeningen.

    Plaats een reactie


    *