Stel je vraag op Facebook!
Klik hier

Page content

article content

Hallux valgus en artrose

Hallux valgus en artrose. Wat is het? En als je artrose in je scheve grote teen hebt, kun je dan nog wel de oefeningen doen die de hallux valgus rechter maken? Jazeker. Oefenen is juist goed!  De pijn wordt minder. Echt. In dit blog lees je meer over artrose. Wat het is en wat er precies gebeurt als je gaat bewegen. 

Hallux valgus en artrose

Artrose is slijtage. In het verleden dacht men dat artrose ontstond door het harde werken. Maar we weten nu dat het andere oorzaken heeft. Namelijk: onvoldoende beweging van het betreffende gewricht en een ongelijkmatige belasting van het gewrichtsoppervlak. Dit kan bij alle gewrichten voorkomen en dus ook bij het teengewricht van de scheve grote teen.

Als de teen scheef staat en je kan hem minder goed bewegen, druk niet gelijkmatig verdeeld. Sommige plaatsen worden meer belast dan andere plaatsen in het gewrichtsoppervlak. Dit heeft vaak slijtage ofwel artrose tot gevolg.

Artrose en pijn

Bij artrose is het gewrichtsoppervlak minder mooi, minder beweeglijk met als gevolg dat de kwaliteit van het gewricht achteruitgaat. Dit wordt erger en erger, waardoor je pijn kunt krijgen. Niet alleen in dat ene gewricht, maar ook in andere delen van het lichaam omdat deze meer belast worden.

Artrose en bindweefsel

Om onze gewrichten heen zit bindweefsel. Als je dit weghaalt, zakt je lichaam als een plumpudding in elkaar. Bindweefsel is het steunweefsel van je hele lichaam. Rond het gewricht zit ook allemaal bindweefsel, wat mooi in lijn ligt met de rest: het kapsel, de banden en de spieren. Op het moment dat je last hebt van een hallux valgus en je artrose kunt krijgen, is het bindweefsel niet goed meer gevormd en ontstaat er een wirwar. Hierdoor raakt ook het geheel van kapsel, banden en spieren van slag. Om deze wirwar weer in 1 lijn te krijgen, is het belangrijk om het gewricht te bewegen.

Artrose en bewegen

Als je het gewricht met artrose beweegt, gaat het bindweefsel, het kapsel, de spieren, de banden weer meer in een lijn staan, waardoor de kwaliteit beter wordt. We raden je wel aan niet meteen voluit te bewegen. Doe het stap voor stap. Uiteindelijk zal de doorbloeding beter worden en wordt de belasting verlegd over een groter gedeelte van het gewrichtsoppervlak. De belasting zal zich daarom niet meer op 1 punt richten waardoor de pijn afneemt. De andere gewrichten gaan hier eveneens van profiteren. Als je je ene gewricht beter kunt bewegen, wordt de kwaliteit van de gewrichten die daarmee in verbinding staan ook beter.

Hallux valgus oefeningen

Conclusie: ga vooral bewegen als je artrose in je scheve teen hebt. Het is geen belemmering voor de oefeningen die de klachten van de hallux valgus verminderen. Maar ga wel voorzichtig te werk. Probeer eerst onze 4 gratis oefeningen voor de hallux valgus. Bij de meeste mensen wordt de pijn daardoor al minder.

Comment Section

2 reacties op “Hallux valgus en artrose


Door Annette Hogendoorn op 19 augustus 2018

Geldt dit ook voor los zittende teengewrichten? Mijn tweede en derde teen, vooral links, staan uit elkaar en zitten los. Ik draag vaak schoenen met een speciaal aangepaste harde zool. Dit maakt de beweeglijkheid nog minder. Heb ook hallux valgus en artrose in de grote teen. Ben nog een beetje huiverig om veel te gaan oefenen. Vast bedankt voor uw antwoord.


Door Yvonne Bontekoning op 21 augustus 2018

Dag Annette,
Dank voor je vraag over artrose en de hallux valgus. Het hangt af van wat de onderliggende diagnose is van de loszittende tenen. Wij vinden dat oefenen altijd zinvol is, omdat afgezwakte voetspieren meestal de onderliggende oorzaak is van voetklachten. Alleen of alles daarmee weer goed komt hangt af wat er al blijvende in de voet is veranderd.

Je kunt eens rustig beginnen met de 4 gratis oefeningen voor de scheve teen en kijken naar deze informatie.

Plaats een reactie


*


Cocky Hoogeveen
Cocky Hoogeveen is, samen met Yvonne Bontekoning, oprichtster van Voetentraining.nl. Cocky heeft een jarenlange ervaring als fysiotherapeut, acupuncturist en podoposturaal therapeut in een eerstelijns fysiotherapiepraktijk. Zij ondersteunt in haar eigen praktijk mensen met voet-en houdingsklachten. Via Voetentraining.nl helpt zij mensen met voetproblemen door het aanbieden van praktische online training programma`s.