arrow_drop_up arrow_drop_down
11 april 2019 

Voetspieren versterken met oefening

Voetspieren versterken in Voetenvlog 11. Dat doe ik met een oefening voor de voorvoetboog.

Voetspieren versterken

Een kleine oefening uit de Online Training Scheve Teen. Ik doe deze training omdat ik een hallux valgus B heb. Hier wil ik weer een A van maken. Met deze voetspier versterkende oefening train ik vooral de kleine voetspieren in mijn voorvoet.

Die gebruik ik te weinig, waardoor ze lui zijn geworden. Dit geldt overigens voor de meeste mensen. We dragen allemaal schoenen, dus hoeven we deze spieren eigenlijk niet te gebruiken.

Waarom is het belangrijk mijn voetspieren te versterken?

Als de kleine voetspieren in de voorvoet verzwakken, dan kun je een doorgezakte voorvoet krijgen. Dit helpt niet als je, zoals ik, een hallux valgus hebt. Om een hallux valgus rechter te kunnen trainen is het van belang dat voetspieren sterk zijn. Anders komt er geen beweging in de gewrichten.

Hoe werkt de oefening?voetspieren versterken 2

  • Leg je rechtervoet op je linkerknie
  • Plaats je duimen voor de bal van je voet
  • Breng met je handen de boog aan in je voorvoet
  • Daarna buig je weer terug
  • Probeer met de spieren in je voet de beweging mee te doen

Doe de oefening 3 maal 15 x met daartussen 1 minuut pauze

Een lastige oefening

In het begin vond ik de oefening lastig. Ik kende die spieren helemaal niet. Langzamerhand begon ik ze te voelen. Inmiddels kan ik de oefening zelfs zonder mijn handen te gebruiken. Oefening baart kunst. Een doorgezakte voorvoet zal ik in ieder geval niet krijgen. Heb jij een doorgezakte voorvoet? Of wil je die voorkomen? Doe deze oefening dan ook. Je voorvoeten zullen steeds minder pijn gaan doen.

Over de schrijver
Eline van den Hout is tekstschrijver en communicatie medewerker van Voetentraining.nl en Wijvoetentrainers.nl. Zij is onder andere actief op Facebook en Instagram. Speciaal voor Voetentraining deelt ze haar ervaringen met de online training voor de scheve teen.
Reactie plaatsen