Page content

Ik heb een hallux limitus, wat kan ik daaraan doen?

Ik heb een hallux limitus, wat kan ik daaraan doen? Hallux rigidus, hallux valgus, hallux limitus? Het zijn allemaal klachten van je grote teen. Wat is het verschil tussen deze aandoeningen? En wat kan je zelf doen om de pijn te verminderen of zelfs helemaal te stoppen? In dit blog behandelen we deze vragen en geven we hallux limitus oefeningen en oefeningen voor vergelijkbare voetklachten. 

Hallux rigidus, hallux valgus, hallux limitus: wat is het verschil?

Hallux betekent grote teen. Het Latijnse woord wordt gebruikt voor alle klachten aan de teen:

  • Bij een hallux rigidus kun je je grote teen helemaal niet meer bewegen
  • Als je last hebt van de hallux valgus, heb je een scheve grote teen.
  • Een hallux limitus houdt in dat je last hebt van een stijve teen. (Je kunt je grote teen nog wel bewegen, maar dit gaat moeizaam en het kan pijnlijk zijn).

Het komt regelmatig voor dat de hallux valgus samengaat met de hallux limitus of de hallux rigidus. Wanneer je een scheve teen niet behandelt en hem weinig beweegt, kan deze stijf worden.

Pijnlijke voeten

Al deze aandoeningen veroorzaken doorgaans pijnlijke voeten, met als gevolg dat je lopen zo veel mogelijk gaat vermijden. Gelukkig hebben wij trainingen ontwikkeld die alle aandoeningen dragelijker maken. De vergroeiing gaat niet weg, maar je kunt je voet wel mobieler en gezonder maken door regelmatig te trainen. Als je het op de juiste wijze aanpakt, verdwijnen zelfs je pijnklachten.

Stadia van de hallux rigudus

Als je een volledige hallux rigidus hebt, kun je de teen dus helemaal niet meer bewegen. Maar voor het zover is zijn er nog 4 stadia, de hallux limitus. Vooral in het begin heeft de losmaak oefening veel zin. Doordat je de grote teen wat lostrekt van het middenvoets beentje ontstaat er extra ruimte om het gewricht te kunnen bewegen.

De trekkracht prikkelt het kapsel rond het gewricht. Door voorzichtig te bewegen (vooral op en neer, maar toch ook van links naar rechts en cirkels draaien) wordt het gewricht gesmeerd. Tussen de 2 botstukken zit gewrichtsmeer. Door te bewegen worden afvalstoffen afgevoerd en bouwstoffen aangevoerd. Dit voorkomt het verder verstijven van het gewricht.

Ik heb een hallux limitus, wat kan ik daaraan doen?

We hebben 3 oefeningen beschikbaar die voor zowel de hallux valgus als de hallux limitus en de hallux rigidus geschikt zijn:

Losmaken: pak je grote teen vast en beweeg hem rustig op en neer. Hiermee zorg je ervoor dat hij losser wordt. Doe het wel voorzichtig, want het kan zijn dat er al wat botgroei op het gewricht zit. Als je daar steeds tegenaan stoot kan dat pijn gaan doen.

Masseren: het is van belang om aandacht te geven aan de rest van je voet en zelfs je onderbeen. Wat er ook aan de hand is met je grote teen, alle voetspieren en gewrichten eromheen moeten losgemaakt worden. Door je voetspieren en gewrichten te masseren, houd je ze in de juiste conditie. Zo kan de rest van je voet de verminderde beweeglijkheid, of de onbeweeglijkheid van je grote teen opvangen.Voetoefeningen met een spikebal bij hallux limitus

Rollen met een spikeballetje: door met je voet over een spikeballetje te rollen, maak je al je voetspieren en het zachte weefsel los. Dit is goed voor de doorbloeding en de beweeglijkheid van al je gewrichten.

Oefening hallux valgus

De laatste oefening, het maken van voetboog, is speciaal ontwikkeld voor de hallux valgus. Het doel van deze oefening is om de scheve teen recht te trekken, zodat hij mobiel blijft. Dit doe je door een (postbode) elastiek om beide grote tenen te doen. Vervolgens trek je je voorvoeten uit elkaar, waardoor je de scheve teen rechttrekt. Deze stand houd je 5 seconden vast en dan ga je weer rustig terug.

4 oefeningen gratis downloaden

Heb je een hallux valgus, hallux limitus of hallux rigidus en wil je graag gebruikmaken van onze online trainingen? Je kunt alvast beginnen om de 4 oefeningen, die hierboven kort staan omschreven, gratis te downloaden. De oefeningen bestaan uit foto’s en ze worden systematisch stap voor stap uitgelegd. Zo zie je duidelijk hoe je de oefening moet uitvoeren. Als je nog andere vragen hebt, dan kun je altijd contact opnemen. We helpen je graag om van je pijnlijke voeten af te komen! Download hier alvast je gratis oefeningen.

    Comment Section

    8 reacties op “Ik heb een hallux limitus, wat kan ik daaraan doen?


    Door Gert-Jan Lagas op 14 juni 2019

    Hi! Ik heb Halux Limitus, en sinds twee maanden heb ik een ontsteking (vocht en ontsteking, kwam naar voren uit een echo gistet bij podoloog in Amsterdam). Hij kende jullie ook! Sinds 3 weken doe ik 3 oefeningen die ik zag in jullie filmpje (ik heb ook stekelballetjes besteld bij jullie en in huis). Inmiddels sport ik al 2 maanden niet meer en kan niet wachten om weer te starten. De podoloog gaf aan echt eerst rust te houden om die ontsteking kwijt te raken door middel van jullie oefeningen en Voltaren zalf. Omdat het al 2 maanden duurt, ik niet drink en heel gezond leef, vraag ik me af hoe lang het duurt voordat zo’n ontsteking weg is. Enige ervaring?


    Door Pine Berg op 14 juni 2019

    Beste Gert-Jan, Dank voor je reactie op artikel over de hallax limitus. Een ontsteking bij een hallux limitus kan lang duren als je grote teen gewricht continue te ver moet buigen bij wandelen. Het is daarom belangrijk om schoenen met stijve zolen bij de voorvoet te krijgen. Ook een steunzool met een voorziening voor een hallux limitus kan helpen het grote teen gewricht te ontzien. Neem verder geen houdingen aan waarbij je grote teen veel moet buigen, zoals hurken, op je tenen staan, “planken”.


    Door Marjon Sluijter op 6 juni 2019

    Beste Cocky en Betina,
    Ik heb een hallux limitus met een flinke knobbel op de voet. Ik ga zeker de oefeningen doen en doe daarbij veel yoga (ook aandacht voor voeten). Kan door oefenen ook de knobbel minder worden?
    Dank alvast, groet Marjon


    Door Pine Berg op 14 juni 2019

    Beste Marjon, Dank voor je reactie op het bericht over de hallux limitus. Een knobbel bij een hallux limitus verdwijnt niet met oefeningen doen, omdat het botaangroei betreft. Dit in tegenstelling tot een hallux valgus, waarbij het bot zelf uitsteekt door een standsverandering van het eerste middenvoetsbeentje. Door te oefenen kun je wel zorgen dat je knobbel niet groter wordt. Elke keer als je je teen te veel buigt en je tegen de botaangroei aan komt, wordt er nieuw bot gevormd. Let daarom op bij je yoga oefeningen dat je je grote teen niet te veel buigt. Als je pijn voelt tijdens of na ben je te ver gegaan.


    Door Bertina op 25 april 2019

    Heb zelf een hallux rigidus aan een voet, kun je dat nog omkeren door oefeningen?


    Door Cocky op 26 april 2019

    Beste Bertina. Bij een volledige verstijving, de hallux rigidus, zit er in het gewricht van de grote teen geen beweging meer. Ook geen beweging als je de teen met de hand probeert te bewegen. Als er dus een volledige verstijving is, kan je wel oefeningen doen voor de rest van de voetgewrichten. Het gewricht van de grote teen zelf zal met een aanpassing ondersteund moeten worden.
    Bij een hallux limitus is er nog wel beweging in het gewricht van de grote teen. Oefeningen zijn dan gericht op het verbeteren van de beweeglijkheid van het gewricht van de grote teen.


    Door Bertina op 25 april 2019

    Kun je nog wat beginnen met een hallux rigidus. Mijn linker grote teen is verstijfd. Ik ga daar helemaal naar lopen omdat de teen niet meer werkt :(.


    Door Cocky op 26 april 2019

    Beste Bertina, Bij een volledige verstijving, de hallux rigidus, zit er in het gewricht van de grote teen geen beweging meer. Ook geen beweging als je de teen met de hand probeert te bewegen. Als er dus een volledige verstijving is, kan je wel oefeningen doen voor de rest van de voetgewrichten. Het gewricht van de grote teen zelf zal met een aanpassing ondersteund moeten worden.

    Plaats een reactie


    *