Heb jij last van je grote teen? Maak hem los. Hoe? Bekijk de video.
arrow_drop_up arrow_drop_down
5 oktober 2017 

Grote teen

Last van je grote teen? Het gewricht van de grote teen wordt gevormd door het 1ste middenvoetsbeentje en het 1ste kootje. De teen zelf heeft als enige twee kootjes. In dit blog lees je meer over deze grote teen. Losser maken helpt! 

grote teen

Wat is de functie van de grote teen?

De grote teen is belangrijk voor de afwikkeling van de voet tijdens het lopen. De druk op deze teen is nodig voor het laatste deel van de afwikkeling. Als je dit gewricht niet goed kan bewegen, heeft dit direct gevolgen voor het lopen. 

Afwikkeling

Een andere afwikkeling kan door de voet meer over de buitenrand van de voet af te rollen. Hiermee worden de andere teen gewrichten meer belast. De bal van de 2e teen krijgt de meeste druk. Op die plek komt dan ook eelt. Vaak doet de bal van de voet daar ook pijn.  

Een andere manier is juist het tegenovergestelde. De voet gaat juist meer naar binnen kantelen tijdens de afwikkeling, omdat het de steun van de grote teen mist. Het gevolg hiervan is extra eelt aan de binnen onderzijde van de grote teen en het gewricht van de grote teen. Door de druk kan bij langer wandelen ook het gewricht van deze teen pijnlijk worden.  

Goed bewegen 

Een goede beweeglijkheid van het gewricht is dus belangrijk voor het lopen. Als de beweeglijkheid minder is, kun je de beweeglijkheid zelf verbeteren.  

Zelf het gewricht van de grote teen los maken  

grote teen 2Met de linkerhand hou je het 1ste middenvoetsbeentje vast. Met je rechterhand pak je het 1e kootje beet. Nu ga je met de rechterhand de teen wat langer te maken. Maak hem langer, maar het mag geen pijn doen. Beweeg nu de grote teen naar boven en beneden, doe dit 5x in beide richtingen. Daarna doe je hetzelfde maar dan in de richting van de tweede teen en van de tweede teen af. Doe dit ook vijf keer.

Regelmatig doen 

Als je dit regelmatig doet, en regelmatig is dagelijks, zal je merken dat het makkelijker gaat. Het gewricht wordt losser. Een losser gewricht is makkelijker te bewegen en dan kan je proberen cirkels te draaien. Een cirkel met de klok mee en een cirkel tegen de klok in. Doe dit in beide richtingen ook vijf keer. 

Grote teen `s morgens losser maken 

Het beste kan je deze oefening ’s morgens doen, dan heb je de hele dag profijt van een losser gewricht. En dit heeft weer een positief effect op het bewegen. Kijk ook het filmpje hieronder:

Over de schrijver
Hallo, ik ben Yvonne Bontekoning. Ik help sporters met klachten aan voeten, benen en heupen. Ik zie veel mensen met voetklachten. Sinds 2013, na een lezing van een evolutiebioloog over de natuurlijk voet, ben ik gaan onderzoeken of voetklachten misschien samen zouden kunnen hangen met het feit dat we onze voeten niet meer natuurlijk (zonder schoenen die niet de vorm van de voet hebben) gebruiken. Ik ben, samen met Cocky Hoogeveen, de initiatiefnemer van Voetentraining.
Marianne

Door

Marianne

op 11 March 2018

Hallo Yvonne, Ik ben inmiddels bezig om me in te werken in jullie training. Ik ben al erg blij met het feit dat er uberhaupt iets te doen is aan mijn zere voeten. Ik hoop er heel oud mee te worden. Wat mij bezig houdt is het volgende: je zegt dat het natuurlijk is om op blote voeten te lopen, ook in huis op een vlakke vloer. volgens mij is daar weinig natuurlijks aan, je hoeft niks met je voeten te doen, en als je voeten al scheef staan en je voet doorgezakt, wordt dat er toch niet beter van. Ik kan me alles voorstellen bij lopen in gras, zand, grind, etc. omdat je daar je voeten voortdurend moet aanpassen en dus al je spieren goed gebruikt. Alvast bedankt voor je reactie, Marianne van Katwijk

Cocky Hoogeveen

Door

Cocky Hoogeveen

op 12 March 2018

Dag Marianne, Inderdaad vraag je op een ongelijke onderlaag meer van je voetspieren dan in huis. Maar iedere keer dat je iets doet, al is het maar je een kopje thee van het aanrecht pakken, moet je met je voeten je balans corrigeren. Dus de voetspieren zijn ook dan actief maar op een andere manier. Als je op blote voeten loopt, ook in huis, stimuleer je de zenuwen onder je voeten. Ook dit is nog een reden om ook in huis op blote voeten te lopen.

Caroline

Door

Caroline

op 23 March 2018

Hallo Yvonne Mijn zoon heeft na een hernia een klapvoet overgehouden, Kunt u misschien iets voor hem betekenen. Groeten Caroline

Yvonne Bontekoning

Door

Yvonne Bontekoning

op 28 March 2018

Dag Caroline, Ik neem aan dat uw zoon ook fysiotherapie heeft gehad en dat daar het maximaal haalbare is uitgekomen. Wat wij als podologen kunnen doen is met schoen - en steunzooladvies de voet helpen beter af te rollen, waardoor het klappen van de voet vermindert. Voetentraining kan dan helpen om de voet zelf gezond te houden, maar dit heeft meestal niet direct invloed op de klapvoet. Voor schoen- en zooladvies kunt u behalve bij ons ook bij andere podologen/podotherapeuten terecht.

Reactie plaatsen