Hallux valgus voorkomen door je tenen recht te zetten en spieren te trainen
arrow_drop_up arrow_drop_down
13 december 2018 

Hallux valgus voorkomen

Hoe kan je een hallux valgus en andere voetklachten voorkomen? Klauwtenen, hamertenen, hallux valgus, mortons neuroom, eelt, metatarsalgie, pijn onder de bal van de voet, hielspoor: deze voetklachten ontstaan niet spontaan. Het heeft alles te maken met de stand van de voetgewrichten. In dit blog leggen we uit wat de stand van de voetgewrichten te maken heeft met voetklachten en hoe je ze kunt verminderen of voorkomen.

Hallux valgus voorkomen

Een hallux valgus (en andere voetklachten) ontstaan door een verkeerde stand van de voetgewrichten. Dat kan bijvoorbeeld komen door onze schoenen. Als we ‘normale’ schoenen dragen, worden onze tenen naar elkaar toegedrukt. De grote teen en de kleine teen staan scheef en andere tenen kunnen gaan krommen. Als je jarenlang meerdere uren per dag op deze wijze gelopen hebt, kan je pijn krijgen aan je voeten.

Hoe kan je nu een hallux valgus voorkomen? De oplossing ligt in het goed uitlijnen van je tenen. Hierdoor komen de voetgewrichten in een natuurlijke stand te staan. Je tenen moeten als het ware naar voren wijzen en niet naar elkaar.

Yvonne Bontekoning van Voetentraining legt het in dit filmpje uit:

Wat zijn goed uitgelijnde tenen?

Als tenen in het verlengde van de middenvoetsbeentjes staan, zijn ze goed uitgelijnd. Dit lukt niet als je schoenen aan hebt waarbij de neus taps toeloopt. Schoenproducenten zorgen er doorgaans voor dat de schoen breed genoeg is voor de voorvoet, maar er wordt te weinig ruimte gegeven aan de tenen. Hierdoor wordt de uitlijning van de tenen teniet gedaan, met als gevolg dat de trekrichting van pezen en spieren veranderd. Ook ontstaan er knikjes in.

Voetspieren hoeven niets te doen

Verder staat de neus van een ‘normale’ schoen altijd iets omhoog. Hierdoor buigen de tenen aan de bovenkant en ontstaat er verkorting. Aan de onderkant ontstaat er juist overrekking. Veel schoenen hebben ook een hak. Het idee hiervan is dat je voet wordt geholpen bij het afrollen. Je spieren hoeven zo niets te doen. Bovendien worden je spieren samengedrukt, met als gevolg spierdisbalans. Hierdoor kun je voetklachten krijgen.

Hoe lijn je je voeten beter uit?

Gelukkig zijn er schoenen op de markt die een hallux valgus voorkomen. Zoek altijd een schoen met een brede neus. Je tenen hebben dan alle ruimte om in het verlengde van het middenvoetsbeentje te staan. Wij raden je ook aan op minimalistische schoenen te lopen. Deze schoenen zijn vlak en soepel. Je loopt als het ware op je blote voeten.
Ze staan dus in de natuurlijke stand en je activeert ook nog je voetspieren omdat de schoenen geen enkele steun bieden. Schoenen waarmee je tenen extra goed staan uitgelijnd zijn Five Finger Shoes.

Teenspreiders

Verder kun je teenspreiders proberen. Teenspreiders lijnen je tenen perfect uit. Ze duwen je tenen uit elkaar en klauwtenen worden naar beneden gedrukt. Het is de bedoeling om hiermee te lopen, zodat je de spieren activeert terwijl ze in de goede stand staan. Er zijn goedkope One Size Fits All teenspreiders op de markt en de duurdere Correct Toes.
De Correct Toes zijn in meerdere maten te verkrijgen. Je kunt teenspreiders overigens passend maken. Bouw het lopen op minimalistische schoenen en teenspreiders wel langzaam op. Je voeten moeten eraan wennen. Kijk maar eens op onze pagina over oefenmaterialen.

Hoe voorkom je voetklachten bij kinderen?

Jonge kinderen hebben hele flexibele voeten en ze staan nog in de natuurlijke stand. Door hen zeker tot en met hun tiende levensjaar, als de voeten nog in de groei zijn, op minimalistische schoenen te laten lopen, blijven hun voeten de natuurlijke stand behouden. Zo kun je voetklachten op latere leeftijd voorkomen.

4 gratis oefeningen

Niet alleen schoenen helpen bij het voorkomen van voetklachten. Oefeningen ook. Je kunt 4 gratis oefeningen van onze site downloaden die zeer geschikt zijn als je een hallux valgus hebt. Alle oefeningen, behalve die met het elastiek, helpen ook bij de overige voetklachten. Veel succes met oefenen.

Over de schrijver
Hallo, ik ben Yvonne Bontekoning. Ik help sporters met klachten aan voeten, benen en heupen. Ik zie veel mensen met voetklachten. Sinds 2013, na een lezing van een evolutiebioloog over de natuurlijk voet, ben ik gaan onderzoeken of voetklachten misschien samen zouden kunnen hangen met het feit dat we onze voeten niet meer natuurlijk (zonder schoenen die niet de vorm van de voet hebben) gebruiken. Ik ben, samen met Cocky Hoogeveen, de initiatiefnemer van Voetentraining.
Reactie plaatsen