arrow_drop_up arrow_drop_down
31 juli 2019 

Voetoefeningen, helpen die?

Voetoefeningen, helpen die? Ja zeker. Dankzij voetoefeningen verminder en voorkom je voetklachten, zoals een hallux valgus, hallux rigidus/limitus, hielspoor, voorvoetpijn/metatarsalgie, mortons neuroom, kleermakersknobbel en hamer/klauwtenen. Met behulp van onze oefeningen krijgen de voeten prikkels waarmee het gevoel en de beweeglijkheid verbeteren en bovengenoemde voetklachten afnemen.

Voetoefeningen voor de hallux valgus

Steeds meer mensen doen de Online Training Hallux Valgus. Deze training bestaat uit voetoefeningen waarmee je je hallux valgus recht(er) kun trainen en van de pijnklachten af kunt komen. Regelmatig ontvangen we reacties van onze deelnemers en foto’s waarop we kunnen zien dat de training veel effect heeft.

Zo ontvingen we laatst deze mooie foto’s van Agneta. Je ziet duidelijk dat de bunion aan haar rechtervoet een stuk kleiner is geworden. Dit is niet alleen heel fijn voor haar, maar ook voor andere deelnemers. Ze zien dat het kan en krijgen meer motivatie om te oefenen.

De grootste beloning is: ik hoef me niet te laten opereren!

Laatst kregen we ook een mooie brief van Lidwien die ze naar de orthopedie-afdeling van het Anthonius ziekenhuis had gestuurd. Ze heeft een hallux valgus aan beide voeten en kreeg van haar specialist te horen dat ze haar rechtervoet het beste kon laten opereren.

Na wat wikken en wegen besloot ik daartoe over te gaan in april 2019, als ik met pensioen zou gaan. Dan zou ik op mijn gemak kunnen revalideren. Gedurende die periode hoorde ik over een voetentraining programma online onder de titel ‘Pak je hallux valgus zelf aan!’ Daar ik toch moest wachten tot april besloot ik dit een kans te geven, ‘baat het niet schaadt het niet’.

Het was een zeer intensief traject bestaande uit 12 modules. Elke stap werd duidelijk gepresenteerd en uitgelegd. Elke oefening en beweging werd voorgedaan terwijl jezelf mee moest doen. Alles strak getimed, elke dag weer. Opbeurende mails om toch maar door te gaan ook al viel het zwaar…De vorderingen werden genoteerd en in de gaten gehouden. Indien nodig werden foto’s gestuurd en aanvullend advies gegeven.

Al gauw werd mij duidelijk dat ik op de juiste weg was. De pijn werd minder, ik werd me bewust wat de pijn in mijn voeten deed met de rest van mijn lichaam. Ik liep weer recht. Ik gooide al mijn ‘fancy’ schoenen weg en heb uiteindelijk al mijn schoenen weg gedaan. Nu loop ik zo veel mogelijk op blote voeten en op ‘minimalistische schoenen’ waarbij je je voeten blijft ‘gebruiken’. Een wereld ging voor mij open! De grootste beloning is: ik hoef  me niet te laten opereren!

Dat is ook de reden waarom ik dit verhaal onder uw aandacht wil brengen. Zóveel mannen en vrouwen kampen met dit probleem. Dat is te triest voor woorden en de schoenenindustrie blijft maar doorgaan met het produceren van deze ‘modieuze’ en ‘ondersteunende’ schoenen. U wordt hier dagelijks mee geconfronteerd. Naast operatief corrigeren is deze alternatieve methode een zeer goed alternatief. Want na de correctie kan het probleem weer terugkomen mits we het probleem aanpakken waar het begint…ons schoeisel.

Schoenen en voetklachten

Haar brief geeft precies onze kijk op schoenen weer. Door het dragen van schoenen krijg je luie voetspieren. Ze hoeven weinig zelf te doen en worden zwak. Ook kan de voet niet meer op een natuurlijke, vrije manier bewegen. Hierdoor kunnen verschillende voetklachten en pijnklachten elders in het lichaam ontstaan. Wij raden je daarom aan om te leren lopen op minimalistische schoenen ofwel barefoot shoes, zoveel mogelijk te lopen op blote voeten en je voeten te trainen.

minimalistische schoenen

barefoot shoes

Voetentraining voor andere voetklachten

Op dit moment zijn Cocky en Yvonne hard aan het werk om voetentrainingen te maken voor de volgende voetklachten:

Deze voetentrainingen komen in het najaar of eind 2019 uit. Wil je hiervan op de hoogte blijven? Stuur dan een e-mail naar info@voetentraining.nl.

Gratis oefeningen voor de hallux valgus

Heb je last van een hallux valgus? Download dan alvast de 4 gratis oefeningen om kennis te maken met de Online Training Hallux Valgus.

Dit is 1 van de oefeningen uit de 4 gratis oefeningen. 

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact op via info@voetentraining.nl of plaats je reactie hieronder. We geven je graag advies!

Over de schrijver
Eline van den Hout is tekstschrijver en communicatie medewerker van Voetentraining.nl en Wijvoetentrainers.nl. Zij is onder andere actief op Facebook en Instagram. Speciaal voor Voetentraining deelt ze haar ervaringen met de online training voor de scheve teen.
Jennine

Door

Jennine

op 5 August 2019

Als je atrose hebt in linkerenkel en middenvoetsbeentje en begint in rechts middenvoetsbeentje kun je hiervoor toch geen oefeningen doen?

Pine Berg

Door

Pine Berg

op 6 August 2019

Hoi Jennine, Dank voor je reactie op ons bericht over voetoefeningen. Ja, ook bij artrose kan je oefeningen doen. De oefeningen moeten rustig gedaan worden en altijd op geleide van pijn. Dus je stopt als je pijn hebt. Ons voorstel is wel om een afspraak voor een consult te maken bij Yvonne of bij Cocky om een oefenprogramma op maat te laten samenstellen.

Ram

Door

Ram

op 10 November 2019

Hoe kan ik een afspraak maken voor een consult bij Yvonne of Cocky?

Pine Berg

Door

Pine Berg

op 11 November 2019

Beste Ram, Bedankt voor je bericht. Zou je een e-mail kunnen sturen naar info@voetentraining.nl? Dan kunnen we via e-mail een afspraak regelen.

Reactie plaatsen