arrow_drop_up arrow_drop_down
Zere voeten? Dit kun je ertegen doen
9 november 2020 

Zere voeten? Dit kun je ertegen doen

Zere voeten kunnen je dagelijks leven flink belemmeren. Even een wandelingetje maken kost veel pijn en moeite. Maar dit hoeft niet zo te zijn. Je kunt er wat aan doen met behulp van voet- en houdingsoefeningen. Op deze pagina bespreken we verschillende voetklachten. Per voetklacht geven we advies.

Zere voeten

Zere voeten kunnen ontstaan door:

  • het dragen van te stevige schoenen waardoor je voetspieren lui zijn geworden;
  • het dragen van schoenen met een smalle neus en/of een hak;
  • onjuiste lichaamshouding;
  • instabiele voetstand;
  • verkeerde manier van lopen;
  • lichamelijke aandoeningen zoals artrose, diabetes, reuma of neuropathie;
  • overgewicht;
  • enzovoort.

zere voeten

Oorzaken zoals een onjuiste lichaamshouding, instabiele voetstand en een verkeerde manier van lopen kun je zelf aanpakken met behulp van voet- en houdingsoefeningen. Als je hiermee begint zal je merken dat je zere voeten steeds minder pijn doen.

En wist je dat spier- en gewrichtspijn op andere plaatsen in je lichaam ook kunnen verdwijnen door onze oefeningen? Je voeten zijn namelijk het fundament van je lichaam. Als je iets verandert in je voetstand is dat ook merkbaar in de rest van je lichaam. Hier vertelt Cocky Hoogeveen daar meer over.

 

Op dit plaatje zie je welke invloed de voetstand heeft op de houding en andersom.

Hallux valgus

Een hallux valgus/scheve grote teen kan zere voeten veroorzaken. Je gewrichtskraakbeen raakt vaak geïrriteerd of je krijgt een slijmbeursontsteking in de bunion. Met behulp van onze doelgerichte oefeningen mobiliseer je het teengewricht, je maakt je teen los en je doet coördinatieoefeningen waardoor je voetspieren beter gaan samenwerken.

Hoe langer je niets doet, hoe schever de hallux valgus wordt.

Wil je kennismaken met voetentraining voor de hallux valgus? Download dan de 4 gratis oefeningen voor de scheve grote teen.

Hielspoor

Bij hielspoor/fasciitis plantaris is de hele peesplaat onder je voet geïrriteerd. De fascia onder je voet (bijzonder bindweefsel) is verkleefd of verzwakt, terwijl dit soepel zou moeten glijden. Dat zorgt voor pijn. Waarschijnlijk heb je al last van zere voeten zodra je opstaat. De enige manier om de fascia te versoepelen en te versterken is met oefeningen voor je voeten en houding.

Dit zijn de pijnlocaties bij hielspoor.

Download alvast onze 4 gratis oefeningen voor hielspoor.

Metatarsalgie/doorgezakte voorvoet

Als je last hebt van metatarsalgie/doorgezakte voorvoet dan voel je een branderige pijn onder je voorvoet. Of het lijkt alsof je op botjes loopt. Dit komt doordat je te weinig druk hebt onder je grote teengewricht en het gewricht van je kleine teen. Hierdoor is de voorste voetboog niet meer intact. Met behulp van onze oefeningen zorg je ervoor dat deze voetboog verbetert.

Bij metatarsalgie is je vetkussen vaak dun geworden en naar voren geschoven.

Begin alvast met onze 4 gratis oefeningen voor metatarsalgie. Download ze hier.

Mortons neuroom

Bij Mortons neuroom heb je last van een zenuwbeklemming. Deze zit doorgaans tussen je derde en vierde middenvoetsbeentje. De zenuw krijgt te weinig ruimte en veroorzaakt daardoor een branderige of stekende pijn. Met behulp van onze oefeningen zorg je ervoor dat de zenuw meer ruimte krijgt.

De beklemde zenuw bij Mortons neuroom.

Download alvast onze 4 gratis oefeningen voor Mortons neuroom.

Klauw- en hamertenen

Klauw- en hamertenen doen vaak pijn als je loopt. Ook zit er meestal eelt op of een eksteroog. Gelukkig kunnen ze rechter worden als je ze nog kunt bewegen. Met behulp van oefeningen maak je ze soepeler, verbeter je je voetstand en manier van lopen waardoor ze uiteindelijk weer in een natuurlijkere stand staan.

Dit is een klauwteen.

Download alvast de 4 gratis oefeningen voor klauw- en hamertenen.

Hallux limitus/rigidus

Heb je last van een hallux limitus of een hallux rigidus? Bij een hallux limitus is je grote teengewricht gedeeltelijk verstijfd en bij een hallux rigidus helemaal. Een hallux limitus kun je soepeler maken met behulp van oefeningen. Bij een hallux rigidus gaat dit niet lukken. Wel is het bij deze voetaandoening belangrijk je voet te trainen, zodat je geen andere voetklachten krijgt.

We zijn hard bezig met het ontwikkelen van oefeningen voor de hallux limitus/rigidus. Hier vind je er al een aantal.

Tailor's bunion

Een tailor's bunion/scheve kleine teen lijkt veel op een hallux valgus. De kleine teen draait naar binnen en ook hierbij kan een knobbel ontstaan. Dit noemen we een bunionette. Deze kan irriteren of er kan eelt komen.

We zijn hard bezig met het ontwikkelen van oefeningen voor de tailor's bunion. Yvonne Bontekoning vertelt meer op deze pagina over de scheve kleine teen.

Zere voeten voorkomen?

Heb je de bovenstaande voetklachten nog niet, maar ben je er wel bang voor? Je kunt zere voeten voorkomen als je voeten sterk en soepel zijn en als je op de juiste wijze loopt en staat.

Lekker pijnloos kunnen wandelen. Daar gaan we voor!

Download alvast de oefeningen voor gezonde voeten.

Stuur je voetfoto naar ons!

Staat jouw voetklacht er niet bij of heb je meerdere voetklachten tegelijk? Stuur dan geheel vrijblijvend je voetfoto en klachtomschrijving naar info@voetentraining.nl. Onze specialisten hel

Over de schrijver
Eline van den Hout is tekstschrijver en communicatie medewerker van Voetentraining.nl en Wijvoetentrainers.nl. Zij is onder andere actief op Facebook en Instagram. Speciaal voor Voetentraining deelt ze haar ervaringen met de online training voor de scheve teen.
Reactie plaatsen